Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Egy kis nosztalgia

Nem is olyan régen a rádióműsorban nosztalgiáztunk első számítógépes élményeinkről. Nekem ez a Commodore-64 volt.

Nyolcvanas évek első felében a sztár a Commodore-64 volt. Ez volt minden gyerek álma, de még a vállalatoké is, hiszen komplett ügyviteli rendszerek futottak ezeken a gépeken. Csak becsempészni lehetett, és a műszaki bizományi áruházakban hozzájutni.

1983-ban a Deák téren a bizományi kirakatában ki volt állítva egy komplett C64 szett: Commodore-64 60.000Ft, Commodore 1541 Floppy Drive 60.000Ft, Commodore monitor 60.000Ft, Commodore 801 printer 60.000Ft. Összesen 240.000Ft Ugyanebben az évben egy Lada GÉPKOCSI 100.000 forintba került.

1983-84-ben rendszeresen belógtam a Gödöllői Egyetem számítástechnikai laborjába. A GATE igen jól menő egyetem volt. A három teremben 12-12 Commodore64 szett (komputer/floppy drive/monitor) állt a hallgatók rendelkezésére. Mennyit is ért ez akkoriban.

1987-ben szerelmes lettem egy karórába. A Japán Seiko cég gyártmánya volt, és bődületes, két kilobájtos memóriája volt Az óra memóriáját Commodore-64ről lehetet tölteni egy kábel segítségével. Ráadásul az óra memóriáját dinamikusan lehetett kezelni, vagyis nem volt meghatározva a telefonkönyv/teendők/naptár/jegyzet kapacitása, hanem az igények függvényében változhatott. Az óra akkor 15.000 forintba került. Öt havi fizetésem volt...

Ha ma az űrkutatás itt tartana...

Tücsi, a galaktikus

 

 

0 Tovább

Nyelvi profilalkotás

A virtuális lábnyommal, a felhasználói profilunkkal kommunikációs magatartásunkat, nyelvhasználatunkat is kiadjuk. Ráadásul, ha ezt a közösségi oldalakon tesszük, akkor jellemzően ez összeköthető az identitásunkkal is. Ez a nyelvészeti kutatásokban új perspektívát nyit, hiszen hagyományosan az egyéni nyelvhasználat (idiolektus) nagyon nehezen és lassan kutatható terület volt a nyelvtudományban, hiszen senki sem adja ki szívesen a személyes levelezését kutatási célokra.

A közösségi szolgáltatások megjelenésével viszont ez a lehetőség soha nem látott mértékben gyorsult fel. Önként közölt adatokkal, torzításmentesen, pontos, személyes nyelvi adatokat közölnek nagy felhasználói tömegek. Ezzel nagyon könnyen lehet megfelelő statisztikai mintavételezéssel fölrajzolni, megalkotni egy személy vagy egy csoport nyelvhasználatának, idiolektusának, dialektusának a szabályait, jellemzőit. Például meg lehet figyelni a sajátos kötőszóhasználatot, a jellegzetes frazeológiahasználatot, a spontán szerkesztési szabályokat, mondatszerkesztési módokat (használ-e alárendeléseket, és ha igen, milyet), jól feltérképezhető az egyénre jellemző szóhasználat, a nyelvi reakciók, az emocionális tartalom kifejezése és a jellegzetes helyesírási hibák is.

 

Image: Idea go / FreeDigitalPhotos.net

A nyelvi profil megalkotásával egy személy pszichikai képét, jellemvonásait, szociális, kulturális képét is nagyon pontosan föl lehet vázolni, és ez nem is elsősorban a kutatásban, hanem a bűnüldözésben vagy a bűnelkövetésben játszik fontos szerepet.

A kutatás számára a nyelvi profilalkotásnak, a tömegessége és a torzításmentessége miatt van jelentősége, hisz ezekkel a befolyásmentesen közölt adatokkal könnyen lehet vizsgálni a nyelvi attitűdöt (a presztízsviszonyokat, a szabályok érvényességi körét), a nyelvi változásokat, azok terjedési sebességét, hatókörét.

Bódi Zoltán

 

| Még több lehetőség

0 Tovább

Mindennapi kenyerünk: a sarki kisboltból vagy a netről?

Tegye fel a kezét, aki rendelt már valamit az interneten! Lássuk csak: százból nagyjából hetvenen. És ki az, aki hideg élelmiszert vásárolt már a neten? Senki? Na jó, azért három kezet mintha látnék…

Valószínűleg a fenti jelenet játszódna le, ha véletlenszerűen összeválogatnánk száz netezőt, és feltennénk nekik ezeket a kérdéseket. Ugyanis míg a felnőtt internetezők 72 százaléka legalább egyszer rendelt már valamilyen terméket, szolgáltatást a világhálón keresztül, addig azok aránya, akik hideg élelmiszert (figyelem, nem melegételt!) vásároltak már ilyen módon, nem éri el a 3 százalékot; az elmúlt egy évben pedig csupán 1 százalékuk (vagyis kevesebb mint 40 ezer felnőtt) rendelt élelmiszert online módon.

Azt, hogy az online élelmiszervásárlás ennyire népszerűtlen a hazai internetezők körében, szokták a szűkös kínálattal is magyarázni. Ugyanis ma még nagyon kevés bolt kínál élelmiszert az interneten, a nagy hipermarketláncok nem rendelkeznek magyar webáruházzal, és a kisebb láncok sem a teljes kínálatukkal jelennek meg a neten. Kérdés azonban, hogy csak ebben keresendő-e az érdeklődés hiánya.  Vajon ha kedvenc üzleteink egyszer csak megjelennének a neten, akkor varázsütésre megnőne-e a kereslet is; vagy esetleg vannak további olyan tényezők, amelyek gátat szabnak az online élelmiszervásárlás terjedésének? Ezeket a kérdéseket vizsgálta az NRC egyik legutóbbi felmérése, amelyet azon netpolgárok körében végeztek el, akik szoktak saját maguk vagy háztartásuk számára élelmiszert vásárolni.

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy az élelmiszer bizony korántsem olyan egyszerű termék az online értékesítés szempontjából, mint amilyennek első látásra tűnik. Bár kedvenc szalámink vagy tejfölünk kiválasztása és megrendelése egy webáruházból kockázatmentes műveletnek tűnik, ezeknél a termékeknél a kézzelfoghatóság hiánya sokkal erősebb korlátként jelenik meg a vásárlók fejében, mint más árucikkek esetében. A kulcsszó a bizalom, illetve a bizalom hiánya: a magyar internetezők jelentős része ugyanis meg van róla győződve, hogy az online élelmiszeráruházak nem a legfrissebb portékát szállítják ki a vevőknek, így nem csoda, hogy a netes élelmiszervásárlás egyik legfontosabb hátrányának is azt érzik, hogy nincs lehetőségük ellenőrizni a termékek lejárati idejét.

Az, hogy eddig még kevesen próbálták ki a netes élelmiszervásárlást, és mindössze minden tizedik netpolgár tartja elképzelhetőnek, hogy a közeljövőben él ezzel a lehetőséggel, azt mutatja, hogy az elsősorban a bizalomból fakadó hátrányok alaposan felülírják az előnyöket. Merthogy természetesen előnyei is vannak annak, ha valaki online boltból szerzi be az élelmiszert. Elsősorban a kényelem: a cipekedést kiküszöbölő házhozszállítás vagy a sorbanállás elkerülése.

Azért persze a kiinduló állításunk is igaz: a szűkös kínálat is felelős azért, hogy ma még kevesen nyitottak az online élelmiszervásárlásra. Ha kedvenc élelmiszerboltja teljes árukínálatával megjelenne az interneten, már a netezők több mint negyede lenne nyitott arra, hogy webáruházból szerezze be az élelmiszert. Az előnyöket (házhozszállítás) és a hátrányokat (a frissességgel kapcsolatos kétségek) egybevetve nem meglepő, hogy az online rendelés elsősorban a nagybevásárlást vagy annak egy részét válthatja ki, és az olyan tartós, nagy mennyiségben vásárolható élelmiszerek lehetnek az e-kereskedelem slágerei, mint a szárazáru (só, cukor, liszt, tészták stb.), a konzervek vagy az ásványvíz. Az internetezők leginkább ilyen termékeket lennének hajlandóak interneten vásárolni; a tejtermékeket vagy mindennapi kenyerüket virtuális kosár helyett továbbra is inkább egy valódi bevásárlókosárba pakolnák be.

Kurucz Imre

0 Tovább

A hírfogyasztás vázlatos modellje

Attól függően, hogy ki milyen forrásból és milyen módon fogyaszt hírmédiát, számtalan eltérő stratégia létezik arra, hogy naprakészen tartsuk magunkat. Képzeljünk el egy mátrixot, amelyben az egyik meghatározó tényező a tartalom forrása, a másik pedig az információhoz való hozzájutás módja. Elmélkedés következik arról, hogy hogyan fogyaszthatunk híreket a XXI-ik században.

A tartalom forrása lehet:

- hagyományos média: nyomtatott újságok, rádió és TV (de ideértve ezek internetes megjelenését is)

- internetes oldalak, portálok,

- közösségi tartalom-előállítók (elsősorban bloggerek, közösségi alapú podcast gyártók stb.)

- ismerősök, barátok (ha róluk szóló hírekről van szó – ha a mainstrem híreket adják tovább, akkor inkább a következő csoportosításba tartoznak)

A másik fontos tényező az információhoz való hozzájutás módja:

- közvetlenül a hírtartalmat közreadóktól (pl. rádió hallgatása, tévé nézése, weboldal meglátogatása, okostelefon alkalmazás megnyitása, tartalomelőállító hírlevelének elolvasása). Ebben működhet a reklám alapú finanszírozás vagy az előfizetés, hiszen magával a tartalom előállítóval kerülök kapcsolatba.

- aggregátorokon keresztül (pl. RSS olvasók, tematikus e-mail hírlevelek). Ebben sok esetben már csak a tartalom jön, a csomagolás (pl. reklámok) nem, viszont legtöbb esetben el lehet jutni az eredeti, hivatkozott forráshoz.

- szűrőkön keresztül:

-- a tartalmat eredeti formájában megőrizve: pl. ismerősök, twitteren követett emberek ajánlásai, bizonyos szemlék révén pl. Tallózó. Ennek az a fontos sajátossága, hogy különbséget tesz a tartalmak minősége, érdekessége alapján, kiemelve a tartalomelőállító egyes anyagait, de nem változtatva azokon. Végeredményben visszavihet magához az előállítóhoz.

-- feldolgozva: pl. blogposztok, publicisztikák, értelmező sajtószemlék stb. Az eredeti tartalomelőállító anyagát rövidíti, értelmezi, vegyíti más információkkal. Ez is kiemel, mint az előző, de nem feltétlenül visz vissza magához az eredeti előállítóhoz (főleg, ha nyelvek közötti közvetítést is tartalmaz, tehát mondjuk egy angol cikkből készül magyar blogbejegyzés kommentárokkal).

A modell tovább cizellálható az idő tényező beemelésével, az információ fogyasztása lehet valósidejű vagy aszinkron (ez persze leginkább csak a hangzó és mozgó anyagokra vonatkozik, ahol a hírtartalmat fogyaszthatjuk élő módon valós időben, vagy felvételről – az írott hírmédia jellegéből fakadóan mindig aszinkron, leszámítva a twittert).

További fontos tényező, hogy az elfogyasztás maga milyen sebességű és az eredeti anyaghoz képest mennyi időt vesz igénybe, továbbá segítik-e a fogyasztást címkék, intelligens jelölők (pl. hírműsor megnézése ugyanannyi idő, mint amikor leadják, de persze lehet belőle kivonatokat készíteni, megjelölni az egyes anyagok kezdetét, keresni bennük – bár ez sokkal könnyebb és bejáratottabb írásos anyagokban, de azért létezik mozgó és hangzó anyagokra is).

A modell alapján egyértelmű, hogy az emberek eltérő módon, mennyiségben, időben, rájuk jellemző módon (valamilyen egyedi keverékben) fogyasztanak hírmédiát. Persze vannak tipikus mintázatok társadalmi csoportonként, tehát ez a leírás segíthet a megfelelő típusok hírfogyasztási szokásainak feltárásában (pl. inkább tévéből tájékozódók, rádióból tájékozódók, internetről tájékozódók).

Természetesen a média nem csak híreket, hanem szórakoztató tartalmakat is sugároz, a fentebb vázolt megközelítés azonban nem a médiafogyasztás egészére, hanem csak a hírekre vonatkozik.

Pintér Robesz

 

0 Tovább

Extrém hack egy zsenitől

Egyre többször esik szó arról, hogy a böngésző lett a számítógép. Van aki ezt teljesen komolyan gondolta és megírt egy PC emulátort... Javascriptben!

Fabrice Ballard igazi régi vágású hacker. Neki köszönhető egy sor olyan program, amit lehet nap mint nap használtunk/használunk (LZEXE, FFMpeg audio/video konverter vagy a QEMU emulátor). Nem mellesleg ő tartotta a PI számítási rekordot egészen 2010 augusztusáig 27.000 milliárd tizedes pontossággal, asztali számítógépen.

Nem mindennapi barátunk, nem mindennapi újdonsággal rukkolt elő megint. Javascriptben írt egy PC emulátort, ami egy 32 bites x86 architektúrájú számítógépet emulál. A processzor emuláció leginkább a 486SX-re hasonlít - ennek nem volt lebegőpontos számítási képessége. Mégis mivel lehetne kipróbálni egy ilyen furcsa szerzet gépet? Igen, természetesen próbáljunk meg egy Linuxot bootolni vele.

Linux a Javascript emulátorban

Fogott egy 2.6-os kernelt, kicsit megfoltozta, hogy ne méltatlankodjon a lassú soros port miatt, majd kipróbálta, hogy be tud-e bootolni. A művelet sikeres volt, sőt bárki kipróbálhatja Bellard honlapján. A kipróbáláshoz nem kell semmi, csak egy böngésző, jelenleg csak a Firefox 4 és a Chrome 11-es verzió támogatott.

Az emulátort csak a saját szórakoztatására írta és azért, hogy kicsit gyakorolja az újabb Javascript értelmezők legújabb képességeit. Hiába ha egy zseni kihegyezi a ceruzáját, akkor tesztként minimum tervez egy repülőt :-) Az élményfaktoron kívül azért megszaladt pár ember fantáziája, hogy mire is lehetne használni ezt. Lehetne sebességi teszteket futtatni a "melyik-a-leggyorsabb" kezdetű böngésző összehasonlításokhoz, vagy egyéb kódot futtatni az emulált géppel. Ha kicsit fejlődik még a JSPC, akkor lehetne akár régi DOS-os játékokat is futtatni később.

0 Tovább

Netidők Blogtársaság

blogavatar

Digitális talkshow írásban is. Itt a Netidők! Ez a Netidők c. rádióműsor (Petőfi Rádió) blogja. Mindaz, ami elhangzik az adásban, meg ami nem.

Utolsó kommentek