A Wall Street Journal-tól a New York Times-ig mindenhol írtak arról, hogy a Netflix nevű média vállalat eddig soha nem látott összeget, 100 millió dollárt lenne hajlandó fizetni egy új 26 részes politikai drámai sorozat kizárólagos vetítési jogaiért.
Mi a Netflix? A válasz nem is olyan egyszerű. Egy évvel ezelőtt még azt mondtam volna, hogy a legnagyobb amerikai videó kölcsönző cég. Ma inkább azt mondanám, hogy az a cég amelyik újradefiniálja a kábeltelevíziózást és a prémium csatornák üzleti modelljét az internet segítségével, megrángatva minden eddigi nagymacska bajszát. A lekérhető filmes tartalmak vezető szolgáltatójává növi ki magát a cég. A Time Warner és a HBO előfizetőit azzal tudja megnyerni, hogy a hagyományos prémium csatornáktól eltérően, itt a filmeket akkor nézi meg az ember egy átalány összegért, amikor csak akarja. Egy év alatt így több mint 60%-os növekedés után 20 millió előfizetővel a 28 milliós HBO után, a második helyen van a cég. Az előrejelzések alapján úgy tűnik, hogy a növekedési ütem 2011-ben sem akar csökkenni.
A kábeltelevíziós társaságok sem örülnek túlságosan a Netflix műsortovábbítási rendszerének, mert ez a hagyományos kábeltévé előfizetések hosszútávú csökkenését vetíti előre ami odaát már mérhetővé vált. Ebben nagy szerepe van a technológiát könnyen fogyaszthatóvá tévő televízió készülékeknek, melyekbe már be van építve a Netflix szolgáltatás igénybe vételéhez szükséges szoftver. A kábeltévé előfizetést lemondók száma 2011-ben 1.6 millió körüli lesz az előrejelzések szerint, ami ha nem is drámaian nagy szám, de a csökkenés azt mutatja, hogy van miért aggódni.
A hagyományos televíziós csatornák is kaptak konkurenciát. A Netflix 2010-ben olyan csatornákat utasított maga mögé, mint például a CBS. A néző szerkeszti a műsort is a szája íze szerint, amivel a hagyományos csatornák kényelemben nem tudnak versenyezni. Az Amazon is igyekszik felkapaszkodni erre a rohanó vonatra egy nagyon hasonló Instant Video Service névre keresztelt megoldással, viszont ott a kínált választék sem megfelelő még, illetve TV készülékek sincsenek még felkészítve ezeknek a tartalmaknak a könnyű kezelésére.
A Netflix a mostani húzással a saját exkluzív sorozattal pont a HBO-t készül megverni a saját fegyverével, a kábeltévék játszóterén. Ezek mellett olyan ikonikus cégeknek is leckéd ad az internetes tévézésből mint az Amazon, amelyik most indította el az Instant Video Service névre hallgató szolgáltatását. Viszont az a mai napon választékban nem ér fel a Netflix kínálatához.
Nekünk azért érdekes a tengeren túli trendek megfigyelése, mert ez hozzánk kb. 3 éves spéttel jön meg. Pont addigra mire elvileg a televíziózásban még éppen csak átkínlódtuk magunkat a Digitális Átálláson és az új piaci helyzetre megint nem lesz senkinek épkézláb megoldása itthonról.
Utolsó kommentek