Folytatjuk a kalandozást az elektronikus zene világában Kevinnel. A mostani zenei témára jó példa Herbert nemrégiben megjelent albuma, a One Pig, vagyis „Egy malac”. Az előadó, Matthew Herbert egyébként jól ismert zenész, nem csak az elektronikus zene, hanem a jazz és a pop világában is. Például a Petőfi rádióban is sokszor játszott Moloko énekesnőjével is készített egy albumot.

Kevin: Herbert a 90-es évek közepe óta félúton mozog a kortárs jazz és a popzene között, nagyon jellemző volt már a korai időszakában is, hogy sokat használta az ún. „Found sound” és a „Field recording” technikákat.

Ezek ún. sound design technikák, amikkel különböző érdekes hangokat, zajokat lehet létrehozni, rögzíteni, és aztán ezekből építkezik egy zeneszerző és zenét komponál. Nem új az ötlet: a XX. század elején már elkezdtek a zenészek kísérletezni azzal, hogy miképpen lehetne mindenféle ipari hangokat beépíteni a komolyzenébe, de mostanra már azért eljutottunk oda, hogy a szintetizátorok és a sampler-ek különböző számítógépes technikák segítségével rögzíteni tudunk akár nem feltétlenül zenei hangokat és ezeket, mint zenei hangokat építjük be a zenékbe. A Field recording annyit jelent, hogy kimegy az ember a mezőre, visz egy böhöm nagy mikrofont és felveszi, amint például egy tücsök egy másik tücsökkel beszélget. Aztán a felvett hangokat a stúdióban össze-vissza vagdossa, nyújtogatja és ezeket építi be a zenébe.



Ezek a hangzások nagyon hallatszanak Herbert összes munkáján, legyen az jazz, pop, vagy akár a nemrég megjelent One Pig c. albuma. Végigköveti egy malac életét a születésétől: az egész album úgy indul, hogy hallhatjuk a koca hangjait és ahogy a megszülető malac felsír… Az összes hang, amit az albumon használt, mind a malachoz és az életéhez köthető organikus zajokból, hangokból készült. Ma már az emberek akár a telefonjukkal is tudnak rögzíteni hangokat bárhol és az aktuális zenei trendeket nagyon befolyásolja az, hogy bármilyen kis kütyüvel lehet így rögzíteni hangokat, amiket aztán a stúdióban fel lehet használni és azoknak a módosításaival különböző hangszereket kreálhatunk.

Van egy zenei iskola, ahol tanítok és ott például van egy olyan feladat, hogy csak hangmintákból építkezhetnek a diákok. Volt olyan, akinek az volt a koncepciója, hogy „kő kóla” és azt mondta, hogy ő egy kólás üvegből és egy kőből csihol ki hangokat és semmi mást nem használhat fel. Egy nagyon érdekes, viszonylag dallamos, popos zenét rakott össze belőle.