A technológiai fejlesztés az informatikában névadási szempontból érdekesen alakul, mert vannak olyan eredmények, amelyeket használunk, ám a pontos nevük mégsem terjed el a nagyközönség körében. Például a Synaptics nevű céggel leginkább a laptophasználók találkozhatnak, amikor az érintőfelület, a TouchPad beállítását, esetleg a hozzá tartozó meghajtó program telepítését végzik. Azzal viszont kevesen szembesülnek, hogy a TouchPad is egy fejlesztés eredményeként létrejövő eszköz neve. Tehát tulajdonnév, ami egyébként a gyakori használat miatt lassan elveszíti tulajdonnévi jellegét, és köznevesül. Sőt ha a TouchPadet magyarítjuk például érintőpad, érintőfelület formában, akkor köznévként, kisbetűvel írjuk. A köznevesülés egyébként teljesen normális, megszokott folyamat, főként a gyakran használatos eszközök nevével fordul elő.
Ennél még érdekesebb, hogy az előző bejegyzésben elemzett ClickPad ugyanennek a TouchPadnek a továbbfejlesztett változata, amely még őrzi tulajdonnévi jellegét, és csupa nagybetűs. Ám ha jobban tájékozódunk, észrevesszük, hogy több, ehhez hasonló továbbfejlesztett változata is van a TouchPadnek, amelyet nem is ismer, nem is használ a közvélemény. Ilyen például a FlexPad és a ClearPad. Ezek olyan technológiai újdonságokat tartalmaznak, mint a jobb, érzékenyebb felület, több érintés értelmezése, összetettebb gesztusok használata. Ám olyan fejlesztés is van, amely a hagyományos érintőfelületet más felületekkel kombinálja, például billentyűzet mögé vagy a készülékházba építik az érzékelő felületet. Ám ezeket a technológiákat hiába nevezi el a fejlesztő, mivel az érintőfelületek jobbára formailag mégis csak a hagyományos TouchPad felületén jelennek meg, vagy a technológia jellegénél fogva az érintőfelület kevésbé látványos, háttérben van, egyre inkább abba az irányba halad, hogy az érintőfelületet észre se lehessen venni (készülékház, billentyű mögött, kijelzőre integrálva). Ha nem látjuk, nem is nevezzük meg.
Jól megfigyelhető ebben a névadási stratégiában a cég fejlesztési irányvonalának a jelzése, azonosítása. Brandet, márkanevet csinálnak egy eszköz nevéből (TouchPad), és annak az alaptagját (pad) továbbviszik az új technológiájukba. A ClearPadben meg azt figyelhetjük meg, hogy a mögötte álló technológia nevét emelik be az eszköz nevébe (ClearSense technológia > ClearPad).
A ClearPad és a ClearSense előtagja egyébként a clear: 'tiszta', 'akadálymentes', 'sima', 'világos', míg a FlexPad előtagja a flex a flexible elvonással létrehozott, rövid alakja, a jelentése 'hajlékony', 'rugalmas'. Minkét kifejezés jól leírja a mögötte álló technológia lényegét.
További információk:
FlexPad http://www.synaptics.com/solutions/products/flexpad
ClearPad http://www.synaptics.com/solutions/products/clearpad
Bódi Zoltán
Utolsó kommentek