A napokban ünnepli a Twitter a 6. születésnapját. Mára az egyik fontos mikroblog szolgálatássá nőtte ki magát. Érdemes felidézni ennek a 6 évnek a legfontosabb állomásait.

Az első Twttr üzenet

1996. március 21-én indult útjára Jack Dorsey szolgáltatása a Twttr. Igen akkor még Twttr-nek hívták, de már akkor is Twitter-nek kellett ejteni. A cég startja nem volt viharoktól mentes, kiválások, sértődések és személyeskedések kísérték míg kiváltak az Odeo nevű cégből, ahol az alapítók dolgoztak. Az első verzió hihetetlen, de egy laptopon indult el, ami nagyon gyorsan komolyabb gépre költözött. Az ötletet a szolgáltatás beindításához a mobil telefonokon elérhető rövid szöveges üzenetek adták, amelyek 140 karakter hosszúságúak lehettek, Dorsey sokszor mondta, hogy a Twitter ennek a mobilos üzenetküldésnek az internetes változata.

A hat év alatt a felhasználók száma elérte a 140 milliót és minden harmadik nap 1 milliárddal több rövid üzenetet küldenek a világba arról, hogy mit csinálnak, mik a hírek. A Twitter az egyik leggyorsabb hírcsatorna lett. Nincs olyan komoly hírcsatorna amelyik ne rendelkezne saját Twitter fiókkal, de a politikusok, művészek és celebek is nagy szeretettel kürtölik világgá a velük kapcsolatos rövid híreket.

A Twitter-t működtető programok is nagy változásokon estek át az elmúlt évek alatt. Egy időben rendszeresen találkoztak a felhasználók azzal képpel, ahogy egy bálnát kis madarak madzagon emelnek a magasba. A képhez egy üzenet is tartozott: a szervereink jelen pillanatban túlterheltek. Technikai értelemben igazi állatorvosi ló a szolgáltatás története. A hatalmas számú felhasználót és az általuk küldött óriási mennyiségű üzenetet ugyanis hagyományos módon relációs adatbázisokkal és mezei webszerverekkel már nem lehetett kiszolgálni. Az igazi kihívás az volt, hogyan lehet menet közben kicserélni a szolgáltatást támogató rendszereket anélkül, hogy nagyobb kimaradás történjen, ami a cég végét is jelentette volna. Szerencsére a feladatot sikerült megoldaniuk, amiről a cég programozói konferenciákon rendszeresen és részletesen beszámoltak. Sok más induló vállalkozás köszönheti a sikerét ezeknek az előadásoknak, mert nekik már nem kellett átesni azokon a gyermekbetegségeken, amivel a Twitter mérnökei rendesen megizzadtak.

A Twitter üzletileg is sikeres vállalkozássá nőheti ki magát. Jelenleg a reklámbevételei éves szinten 240 millió dollárra rúgnak, és elemzői előrejelzések szerint ez a szám két év múlva meghaladja majd az 500 millió dollárt is. A szép bevétel ellenére azonban a működése ma is veszteséges. De a befektetők bizakodóak és áramlik a cégbe a tőke, aminek segítségével nemrég felvásárolták a Posterous-t és nem utolsó sorban a fejlesztőnek a számát is sikerült 400-ról 900-ra növelnie. Nemrég elindították a közösség segítségével a Twitter felületének fordítását is. Egy dolog hibádzik, hogyan lehet a bevételeket majd dinamikusan növelni és a céget nyereségbe fordítani, mert enélkül a cég szerintem vékony jégen korcsolyázik, de az biztató jel, hogy fejlesztések nem álltak meg és a cég próbál előre menni.