- Ezen keresztül, ennek segitségével szervezték a forradalmat, mozgósitották a tömeget.
- A közösségi oldalak alternativ médiaként is üzemeltek, amelyek szemben a hivatalos média által közvetitett képpel, a tüntetők szempontjából mutatták be az eseményeket, ráadásul nem csak az országban élők, hanem a nagyvilág számára is.
- A közösségi média növelte a tudatosságot, mivel transzparenssé tette az elégedetlenséget, ráébresztette az embereket, hogy nincsenek egyedül, ezzel ráerősitett az eseményekre és nagyban hozzájárult annak gyors eszkalálódásához.
Ha most csinálnánk forradalmat, Petőfi Facebookra tolná fel a Nemzeti Dalt
RAT - a digitális patkány
Manapság egyre többet olvashatunk arról, hogy az óvatlan felhasználó gépe fölött átvehetik az irányítást, és a behatoló távvezérelve irányítja a gép folyamatait, kémkedhet a felhasználó iránt, és akár adatokat is lophat a gépről. Ezt a folyamatot már különböző szoftveres eszközök is segítik. Ezek az összefoglaló névvel RAT (Remote Administration Tool) nevű programok, magyarul ’távvezérlő adminisztrációs eszköz’. Ezeknek az alkalmazásoknak a segítségével egy viszonylag képzetlen felhasználó, komolyabb hekker tudás nélkül is képes behatolni valakinek a gépébe (persze aktív internet kapcsolaton keresztül), és például beindíthatja a beépített webkamerát vagy mikrofont, és így megfigyelheti a felhasználót. Ezek a szoftverek súlyos biztonsági kockázatot jelentenek, a használatuk erkölcstelen, és nyilvánvalóan személyiségi jogokat is sért.
A RAT szoftvert használó személy a ratter, az angol RAT betűszóhoz kapcsolt -er képzővel alakul ki a ’használó, tevékenységet végző személy’ jelentésű szóalak.
A RAT betűszó egybeesik az angol rat ’patkány’ főnévvel, így ennek a szoftvereszköznek a jelentéstani kapcsolata is meglehetősen negatív. A patkány és a gépünkbe észrevétlenül behatoló, ahhoz távoli hozzáférést adó, és kárt okozó szoftver jelentése még némiképpen kapcsolódik is, hisz a patkány is képes szinte bárhová beférkőzni és ott kárt okozni. A kifejezés szemléletes és kifejező, ennek ellenére nehéz elvonatkoztatni az igen kellemetlen jelentéstartalmától. Arról nem is beszélve, hogy nyilvánvalóan vannak olyan ratterek, akik puszta szórakozásból veszik át az irányítást mások gépe fölött.
Bódi Zoltán
iPhone és modellautó
Az iPhone megjelenése sok technológiát megújított, ez alól a rádió-távirányítású sem jelentenek kivételt. Most már álmaink versenyautóit is lehet mobillal irányítani.
Ezt a különleges modellt iPhone, iPad, vagy iPod Touch készülékünk segítségével irányíthatjuk. A készülék képernyőjén az autóra szerelt kamera élő videóképét nézhetjük, sőt, akár rögzíthetjük is. Figyelemmel követhetjük az akkumulátor állapotát.
Az új Dension WiRC-rendszer segítségével számtalan beállítási lehetőség közül választhatunk. 8 PPM (szervó) csatorna és 4 digitális csatorna áll rendelkezésére, ha különleges képességekkel akarjuk a modellt felruházni – határt csak az képzeletünk szabhat.
A modell irányításához szükség van az ingyenesen letölthető WiRC programra, melyet az Appstore-ból pillanatok alatt telepíthető a készülékre. Használható az érintőképernyőn megjelenő joystickkel, de akár a készülék billentésével, mozgatásával is kormányozható.
A modell profi alváza sokkal többet tud, mint egy egyszerű játék: állandó összkerékhajtás, olajos lengéscsillapítók, terepmintás gumik, állítható futómű-geometria, nagyméretű első- és hátsó ütköző, motorhűtő.
A gyári készlet tartalmaz mindent, ami a modell használatához kell: menetkész alváz, fényezett, dekorált karosszéria, tölthető akkumulátor, töltő, beépített WiRC-vevő, kamera, WiFi dongle.
Nem azért a két forintért…
Megmondom őszintén, hogy nagy csodálkozással figyelem a telefonadó kapcsán kialakult diskurzust, amely az ingyenes telefonálásról szól. Már az adó első koncepciójának bejelentése tájékán – amikor még minden képlékenynek tűnt – felhívott egy újságíró, hogy akkor szerintem ez vajon elvezethet-e (végre) az ingyenes telefonálást lehetővé tévő szoftverek, mint amilyen a Skpye, hazai térnyeréséhez. Nem értettem, hogy hogyan juthat ez eszébe bárkinek is. De úgy tűnik, hogy csak én vagyok ilyen értetlen, mert mint ahogy a viccben Mórickának a szex, nálunk a telefonadóról idehaza mindenkinek az ingyenes telefonos szoftverek jutnak az eszébe.
Elmondom, hogy mit nem értek – egyszerű matematika: ha az emberek, akkor nem akartak ingyen telefonálni, amikor (mint néhány napja kiderült) kifizették a világ egyik legdrágább telefonos tarifáját, akkor miért akarnának most, amikor az ennek a töredékét kitevő különadó megjelenik? Azt gondoltam az emberek hülyék, de rá kellett jönnöm, hogy én vagyok az. Az emberek ugyanis nem (mindig) racionálisak. Az ingyen telefonálással elkerült telefonadó nem csak a két forintról szól, nem a racionális hideg számítás áll a dolog hátterében. Ha racionális volna, akkor a benzinbe épített adók miatt már rég mindenkinek biciklivel kellene járnia. Nem, a telefonadó elkerülésére tett minden kísérlet jelképes, a polgári engedetlenség formája, tiltakozás, lázadás a jelenlegi kormány dilettáns gazdaság- és távközléspolitikája ellen. Tehát merőben szimbolikus. 2 forintot fizetni, percenként? Ezeknek?!
Persze a telefonadónak vannak más vetületei is, például az a paradoxon, ahogy a nagypolitika kommentálta, amikor kiderült, hogy a különadóval az amúgy is nemzetközi összevetésben drágának számító telefonszolgáltatást sújtja. A kicsavart kelet-európai logika szerint ez azért van rendjén, mert akkor így biztosan van miből kifizetni az embereket amúgyis „kizsákmányoló multiknak” (a kormány szemszögéből nézve „ezeknek”) a sarcot. Közelebbről megnézve ez azonban nem csak etikátlan (mert, ha igaz lenne ez az érvelés, akkor így csak szimplán megosztoznak a „zsákmányon” – a kormány kéri a saját részét), hanem együgyű is, attól nem lesz ugyanis olcsóbb egy szolgáltatás, ha plusz sarcot vetünk ki rá, hanem drágább lesz. Nem bonyolult, szerintem. Ezzel csak az a gond, hogy végeredményben így a versenyképessége romlik tovább a magyar gazdaságnak, mert a távközlést használni kell, olyan közműről van szó ugyanis, ami a mindennapi élethez egyre inkább elengedhetetlen, nem csak a gazdaságban, a hétköznapokban is.
A dolog pikantériája, hogy az így remélni vélt bevételek sem tervezhetők biztosra, mert a két forint szimbolikája miatt könnyen lehet, hogy sokak eddig többé-kevésbé változatlan távközlési szokásai fognak megváltozni (azoké, akik érzelmi alapon viszonyulnak a történtekhez – aki racionalizál, mint én, annak nem éri meg a két forintokért vacakolni az ingyenes szoftverekkel). Mindennek akár olyan következményei is lehetnek, hogy a távközlési szolgáltatásokhoz kötődő ÁFA kapcsán nagyobbat bukik az adórendszer (mert csökken annak alapja), mint amekkora bevételre szert tesz a különadóból.
Persze mindez csak merő spekuláció. Az adót még nem kezdtük el fizetni (és még most is hallani, hogy módosítanak a körülményeken). Az emberek viszont nem hülyék. Persze azon sem lennék meglepve, ha végül semmi sem változna és az emberek ezt a békát is lenyelnék. De az is lehet, hogy a felhasználók számát tekintve Skype vagy Viber nagyhatalom leszünk. Meglátjuk.
Átélhető történelem
Pár hete a jelentősebb portálok színes hírként tálalták, hogy elkészült az 1526-os mohácsi vész eseményeiről készített számítógépes animációs film, amelyet a YouTube-on lehet megnézni. Kicsit utánanéztem ennek a filmnek és kiderült, hogy Baltavári Tamás történész nem csupán egy filmet készített el számítógépes animációs szakemberekkel, hanem létrehozta a Történelmi Animációs Egyesületet is. Az egyesület weboldalán egy nagyon izgalmas projekt képe bontakozik ki, én pedig meghívtam a műsorba egy beszélgetésre a fiatal történészt.
- Miért van szüksége egy történésznek a mohácsi vész esetén a film látványos megjelenítő erejére? Illusztrálás ez vagy lemodellezés?
Baltavári Tamás: Mindkettő. Modellezés és illusztrálás is. Ezt nagyon markánsan el tudjuk különíteni egymástól a projekt kapcsán, ugyanis nem csak animációs film ennek az egésznek az alapja, hanem valóban az, hogy a lehető legprofibb módon rekonstruáljuk ezeket a történelmi eseményeket. Ez a fő vonalvezetése a munkánknak. Útközben jöttünk rá a rekonstrukciók során, hogy itt van előttünk egy virtuális háromdimenziós csatatér, tökéletesen alkalmas arra, hogy filmes megjelenítésen is gondolkozzunk és egy nagyon jó szoftver akadt a kezünkbe, amely segítségével valóban úgy tudunk ebben a térben dolgozni, mintha valóban egy kameraman állna ott és minden olyan eszközzel rendelkezne, amivel rendelkezik élőben is.
- Tehát az eredeti cél valóban a filmkészítés volt, vagy pedig egy játék kifejlesztése?
Baltavári Tamás: Elsősorban az utóbbi. A filmmel tényleg csak akkor kezdtünk el foglalkozni, amikor már grafikusan is olyan szinten állt a csapat, hogy valóban érdemes volt közelről, rázoomolva megmutatni az egyes szereplőket is. Tehát komplex képi világ alakult ki. Addig, amíg pixelesek voltak és egysíkúak a katonák, addig arra volt jó elsősorban ez a módszer, hogy a csata-rekonstrukciók elkészüljenek, amiből aztán nagyon jó kis egyszerű statikus kameraállással elkészített rekonstrukciók valósíthatók meg, amelyek oktatási szempontból érdekesek inkább. A következő anyag, amivel készülünk, az már nem is egy fix, történelmileg jól dokumentált esemény lesz, hanem egy sokkal inkább fiktív, törökkori portyát és lesvetést bemutató kisfilm lesz, amiben még inkább arra törekszünk, hogy a dramaturgia és a profi kameraállások kerüljenek előtérbe és ezzel magyarázzunk inkább.
- A Baltavári Tamás és barátai által létrehozott Történelmi Animációs Egyesületnek akkor ez lesz a célja, hogy akár a középiskolások számára szemléltessetek bizonyos történelmi jeleneteket?
Baltavári Tamás: Így van, ez az egyik oldala, de természetesen több dologban is gondolkodunk. Az oktatásban még számos olyan terület van (a történelem oktatásában is), ahol ezek az animációs elemek használhatóak, ha nem is ennek a szoftvernek a kapcsán, de például van egy olyan tervünk, hogy megcsináljuk interaktív módon a történelem atlaszt …
- Fantasztikus a film, de mi a lett a játékprogrammal? Mert mintha kiöntöttétek volna a mosdóvízzel a gyerkőcöt is… Lesz játék?
Baltavári Tamás: Természetesen. Az is fejlesztés alatt áll, de azt azért tudni kell, hogy ennek a csapatnak nincsenek anyagi forrásai. Mi úgy dolgozunk, hogy jönnek a lelkes szakemberek munka után és leülnek nálam és molyolunk. Ennek a komplex játéknak az igazi magyar modjának az elkészítése rengeteg idő és rengeten energia befektetése, de törekszünk arra, hogy valóban elkészüljön egy olyan anyag, ami arra is alkalmas, hogy az ember kampányokat is játszik az Európa térképen, a Magyarország térképen gondolkozik, nem pedig a csatatéren; politikusként, királyként éli meg a szerepét és szépen apránként lejátszható úgy a teljes magyar történelem, hogy abban megjelenjen mindaz a tudásbázis, ami egyébként megjelenik a tankönyvben is. Egyszerre akarunk tehát egy játékot és egy olyan interaktív tanulási módszert kitalálni, amely alkalmas arra, hogy ha nem is kiváltja, de erősíti a történelem tankönyvet.
Utolsó kommentek