Hamarosan indul a Youtube.hu aminek a nyitólapjához az exkluzív tartalmakat a TV2 és az MTV fogja majd szolgáltatni. A TV2-t értem az MTV-t nem.

A Kreatív Online cikke megdöbbentő. Nem a cikk, hanem amiről ír.

Azzal kezdem, hogy a hagyományos televízió csatornáknak és a kábeltévé szolgáltatóknak befellegzett. Igen, jól olvastad, végük van. Ezeket is megeszi az internet. Nem azért, mert ez egy ilyen mindenhova beférkőző kisgömböc, hanem azért mert sokkal innovatívabb és gyorsabban reagál a fogyasztói igényekre mint bármi más. Elég megnézni az olyan sikersztorikat, mint a Netflix története, ami pár év alatt az amerikai piacon először megelőzte a HBO-t, majd mára több műsort szolgáltat, mint az összes többi streaming szolgáltató. Ha holnap bejönne a Netflix ide, akkor a kábeltévé szolgáltatók és a hagyományos tévécsatornák igen nagy bajban lennének. Képtelenek lennének felvenni a versenyt a kihívóval.

A kereskedelmi tévék csatája egymással (TV2 és RTL Klub), leginkább a homokozóban pisilőversenyt rendező óvodások versenyére hasonlít. Ezt ugyan az RTL megnyerte, de a győzelme semmit sem ér, hiszen a saját márkájú húzó brand-ek elkoptak. Fábry elment. A dumaszínház elment. A Heti-Hetes átmenetileg költségcsökkentést játszik, nem különben a Barátok közt, ahol a szereplők halnak meg. A TV2 egy ideje már nem számháborúzik hanem inkább új dolgokra koncentrál. Nevezzük ezt stratégia váltásnak, ami véleményem szerint az egyedüli helyes döntés.

Felismerték azt, hogy a televíziózás a technológiai fejlődéssel együtt át fog alakulni. Felértékelődnek a műsorok, mint brand-ek és egy műsorokkal foglalkozó cégnek középtávon a túlélést az jelenti, ha a tartalomelőállításra koncentrál és azt megpróbálja minél több csatornán keresztül eljuttatni a nézőhöz. A hirdetési torta ezzel együtt nem lesz nagyobb, de sokkal diverzifikáltabb lesz a mix. Egyre több jut majd belőle az internetes technológiákat használóknak, míg a rádiók és klasszikus tévék egyre kevesebbet hasítanak majd ki belőle. Az hamis kép. hogy ezeken az új csatornákon való megjelenés lényegesen javítana a gazdasági helyzetén egy-egy csatornának, de a szinten tartáshoz elengedhetetlen lesz. Közben a cégnek át kell strukturálnia működést, ami sokszor fájdalmas átalakítással jár, de szükséges a túlélés érdekében. A TV2 stratégiáját látva felismerte, hogy változtatni és újítani szükséges.

Az MTV-t egyelőre nem értem. Egyrészről látható, hogy a képernyőre egyre több nézőbarát műsort próbál behozni, de nem látszik az a stratégia, amit a TV2 megfogalmazott. Ha a közszolgálat meg akar jelenni tartalom előállítóként ezeken az új csatornákon, akkor nem az MTV-nek kellene ezt megtenni, hanem az MTVA, mint tartalom előállító kellene, hogy a műsorokkal megjelenjen. Vannak jó példák világban erre, a nálunk is sokszor hivatkozott BBC ilyen, de attól itthon fényévekre vagyunk mindenféle szempontból.

Az új technológiákat kihasználó független tartalomelőállítók lesznek még jó helyzetben, ugyanis vannak itthon olyan önálló tartalomgyártó műhelyek, amelyek már most is önálló brand-ként megélnek a piacon. Az egyik ilyen a Totalcar volt, amit annak idején nem értett meg a kereskedelmi televíziózás. Hol bevette a szájába, hol kiköpte, de nem értette, hogy ez egy brand, ami neki nézőt hoz. Egyfajta kegyként tűrték meg a műsort és ebből jó sok konfliktus adódott, amik látványos szakításokhoz vezettek. De említsünk egy olyan példát is ami nem kevésbé népszerű és megáll önálló produkcióként. Ez az On The Spot, amit a Spektrum televízió indított útjára és azóta díjak tömkelegét seperte be. Most a műsor az MTV-n megy rendszeres jelleggel, de ez egy önálló produkció, egy brand, ami jól eladható a hagyományos képernyőn és hasonlóan népszerű internetes tartalomként is.

Végezetül jöjjön a "Nézzetek a táblára!!!". Ha megnézzük, hogy a hazai online helyzetet, akkor elsőre az látszik, hogy a TV2 helyzete az online figyelemért folytatott küzdelemben a negyedik helyre elegendő, míg a rivális RTL Klub jócskán nagyobb online jelenléttel bír. Igaz legnagyobb visszeséseket is ez a csatorna szenvedte el, ami nyilván összefüggésben van az éppen futó műsorokkal és azzal, hogy ezek mennyi online látogatót vonzanak be.

Ebbe a kényelmes helyzetbe fog belépni a Youtube.hu kimondottan a hazai piacra készült tartalommal. A virális hatása nyilván a youtube-nak sokkal nagyobb, mint bármelyik hazai versenytársnak. A közösségi oldalakba történő tartalombeágyazás lehetősége sokkal jobb, ezáltal a tartalmak minél szélesebb rétegek felé történő eljuttatása is egyszerűbbé válik. Magyarország kedvenc online videócsatornája ugyanis a youtube. Ezzel kell majd a lemaradóknak versenyezniük: