Nem túl jó hírek érkeznek a Skype felvásárlása után. Az ígéretek ellenére bizonyos platformokon megszűnik a támogatás.

Nem gondoltam, hogy ilyen gyorsan visszatérek a témára, azt meg főleg nem, hogy a téma a támogatás megszűnéséről írok majd. A felvásárlás idején kiadott bejelentésben ez szerepel: "Microsoft will continue to invest in and support Skype clients on non-Microsoft platforms.", azaz biztosítottak mindenkit, hogy továbbra is támogatják a nem Microsoft platformokat. Ha olyan a támogatás amit a Digium-nak, a legjobb szoftveres telefonközpont fejlesztőjének nyújtanak, akkor semmi jóra nem számíthatunk.

A Digium hírlevele arról értesít, hogy a Skype for Asterisk termékük értékesítése és aktiválása 2011. július 26-ot követően megszűnik, mivel a Skype nem írta alá a két cég közötti megállapodás meghosszabbítását. A jelenlegi használónak és azoknak akik a következő két hónapban még regisztrálják a kiegészítést, még van két évük a szerződés értelmében, de ez csak szépségtapasz a helyzeten. Az irány azonban látszik.

Mi is az az Asterisk?

Ez egy Soft-PBX, azaz szoftveres telefonközpont, melynek segítségével saját telefonhálózatot hozhat létre a felhasználó egészen az egy telefonos megoldástól a több telephelyes összetett rendszerekig bármit. Én már évek óta használom ezt a rendszert, melybe több szolgáltatást is "bedrótoztam". A hazai vezetékes hívásokhoz a NeoPhone-t használja a rendszer, míg a nemzetközi irányokba egyéb nemzetközi szolgáltatásokat (pl. Vonage). A megoldás ráadásul elérhető közösségi verzióban is (nyílt forráskód), mely nagyban megkönnyíti a technológia iránt érdeklődők és kísérletezők dolgát. Mikor a telepítés mellett döntöttem, akkor a legfőbb motiváció az volt, hogy a vezetékes telefonköltségek otthon havi szinten bőven meghaladták a tízezer forintos határt (rokonok, ismerősök az országban szerte-szét más és más szolgáltatónál). A rendszer telepítése után viszont az éves költség nem érte el a korábbi havi költségeket sem. Kellemes mellékhatásként a hazai hívószám a 21-es körzetszámmal kezdődik (VoIP telefonok), így én is mindenkit helyi tarifával hívok és aki engem hív, az is helyi tarifát fizet csak. Amerikából pedig lehet 1-800-as számmal is hívni (Ford mi a számod? 1-800-Perfect... :-)

A nagyobb felhasználóknak érdemes egyébként beágyazott rendszerként beruházni egy ilyen rendszerbe, mellyel az üzemeltetés a karbantartás gondjai jelentősen lecsökkennek. A szolgáltatóktól való függőség is megszűnik, hiszen azt engedhet be a saját telefonrendszerébe akit akar, valódi versenyre kényszerítve a piac nagy szereplőit.

Egy ilyen rendszerben fontos szolgáltató a Skype ami most kihullani látszik egyelőre. Az egyéni felhasználók majd valahogy megoldják a gépükre telepített kliensek segítségével, hogy továbbra is elérhetőek maradjanak. Vállalati felhasználóknál ez már sokkal macerásabb. Ráadásul pont ezek a felhasználók a Microsoft legfontosabb partnerei, akik majd jól elgondolkodnak, hogy mire is biztosíték a a redmondi cég ígérete. Remélem hamar visszakozik a majd a Microsoft és lehetővé teszi továbbra is a Skype for Asterisk használatát, mert az imázsának ez nagyon sokat árthat.