Évek óta egyre jobban terjednek a kétdimenziós vonalkódok, jól látható helyeken, hirdetésekben, óriásplakátokon lehet fölfedezni, és az a funkciójuk, hogy egy webhelyre irányítsák a mobil eszköz segítségével a felhasználót. Hazánkban 2009. körül kezdett megjelenni, és először a magyar használatban mobilkódnak hívták, ám manapság az angol elnevezés gyakoribb. Az eredeti, angol elnevezése qr code, ami a quick response 'gyors válaszadás, gyorsan olvasható' kifejezésből származó rövidítés. A qr kód elnevezés, mellett mobilos környezetben használatos az újabb, angol mobile tagging 'mobil címkézés, mobil azonosítás' is.

Ezt a kétdimenziós vonalkódot eredetileg a japán Denso Wave nevű autóalkatrész-gyártó fejlesztette ki 1994-ben a termékek azonosítására, nyomon követésére. A qr code lényege, hogy mivel nemcsak vízszintesen, hanem függőlegesen is képes adatot tárolni, ezért a hagyományos vonalkódhoz képest sokkal több adatot tud magában foglalni. Tehát a qr kód vagy mobilkód eredetileg jóval régebbi, mint gondolánk.

Világszerte igen népszerű, mert kiderült, hogy a qr code igen kreatívan használható fel (elektronikus kereskedelemben, személyazonosításban, hirdetésekben, személyre szabott információk kódolásában), és a mai mobiltelefonok a beépített fényképezőgépük, a nagy sávszélességű internet-hozzáférésük, a nagy tárhelyük következtében alkalmassá váltak ezeknek a kódoknak a leolvasására, értelmezésére, és az elérhető információk tárolására.

Bódi Zoltán

| Még több lehetőség