Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Te melyik játékban vagy szereplő?

A komputerjátékok grafikai fejlődésének következményeként megjelentek az egyre emberibb karakterek. Ez odáig fejlődött, hogy a rajzolt karakterek egyre jobban hasonlítanak a valódi emberekre. A sportjátékokban értelemszerűen az igazi hús-vér sportolók állnak modellt. De kire hasonlítanak a kalandjátékok karakterei? Hasra ütés alapján rajzolták, ismeretlen emberek fotóit használták fel, vagy statiszták álltak modellt hozzá?

Az interneten újabb és újabb emberek tűnnek fel, akik nagyon hasonlítanak valamelyik játék karakterre. A hasonmások keresése új hobbivá vált. Mindenki döntse el maga, mennyire van igazuk.

Toochee, a Galaktikus

2 Tovább

OUYA - szenzációs start egy nap alatt

Videójátékos körökben régóta azt találgatják sokan, vajon milyen lesz az új PlayStation, vagy  az új Xbox. Többen az új Nintendo, a Wii U sikerét latolgatják, miközben dollár tíz- és százmilliókról döntenek fejlesztők, gyártók és eladók. Azonban mindezekkel a játékkonzolokkal és találgatásokkal van egy fő probléma - senki sem kérdezte meg a felhasználókat, hogy "Ti mit szeretnétek?".

OUYA

2012, július 10. Jegyezzük meg ezt a napot, mert lehet, hogy a videójátékok világában valami forradalmi történt ezen a napon. Amerikai idő szerint reggel a Kickstarter közösségi előfinanszírozási portálon megjelent egy OUYA nevű új project, amely nem kevesebbet ígért, mint azt, hogy egy "újfajta videójáték konzol"-t hoz létre. A cél a nappaliba visszaköltöztetni a klasszikus videójáték érzést a korszerű HD TV segítségével 1080P felbontással. Mindezt úgy, hogy az új konzol hardvere és szoftvere is nyílt, sőt kimondottan kérik a felhasználókat, hogy fejlesszenek hozzá külső egységeket, alakítsák át, akár a terveket is odaadják annak, aki elkéri. A jelszó: "Meg szabad hackelni!". Ez a mai zárt videójáték rendszerek elméletének a teljes ellentéte - a mai konzolok ugyanis zárt szoftverüek, zárt hardverűek, csak engedéllyel lehet bármit fejleszteni rájuk, sőt egyenesen licencdíjakat kell fizetni, ha játékot vagy hardvereszközöket szeretnénk kiadni hozzájuk. Mindehhez drága fejlesztőeszközök tartoznak, amelyeket csak komoly stúdiók tudnak megfizetni.

Az OUYA nem ilyen. Használata ingyenes, bárki fejleszthet rá, bárki publikálhat rá: a konzolhoz ingyen jár majd a fejlesztői SDK, azaz a szoftveres fejlesztői rendszer. Mindez azonban most még csak egy ígéret, hiszen a Kickstarter segítségével magát a játékos közösséget kérdezték meg: lenne esetleg kedvetek 950000 dollárt befektetni egy teljesen új koncepciójú konzolba? Vajon érdekli a népeket egy olcsó, moddolható, nyílt hardver és szoftver rendszer, vajon szeretnének erre készült játékokkal a nappalijukban, a HDTV-jükön játszani? A projecthez több ismert játékfejlesztő csatlakozott lelkesen:  Brian Fargo, Jordan Mechner, Jenova Chen, Mojang és több, főleg indie, azaz független fejlesztői körökben jól ismert arc. Ők a project videójában is megjelentek, nemcsak nevüket, hanem arcukat is adva az új konzolhoz. A project híre elképesztő sebességgel söpört végig a videójáték világsajtóban - tegnap még az új Xbox specifikációiról szólt a pletyka, ma pedig mindenki az OUYA sikeréről beszél...

OUYA

Hét órával azután, hogy a  project elindult, megvolt a 950000 dollár (ez 223 millió forint!), több, mint 8000 igen lelkes ember dobta össze, akik egymásnak örülve szurkoltak a project üzenőfalán olyan megjegyzéseket téve, hogy "még soha nem támogattam semmit a Kickstarteren, de ez megéri", illetve "mindig is ilyen konzolt akartam, nem érdekelnek a nagy cégek marketingesei", illetve "végre akkor én is fejleszthetek és ki is adhatom a játékaimat és BÁRKI játszhat velük..."Rengeteg lelkesedés mellett ünnepelte a spontán alakult OUYA közösség, hogy a project villámgyorsan elérte a megvalósulást (a Kicktraq oldal szerint, amely Kickstarter projecteket elemez az OUYA 11,6 millió dollárig fog eljutni, ami új Kickstarter csúcs lenne). Ezt a cikket másfél órával azután írom, amikor meglett a 950000 dollár és a számláló pörög: már 1220000 dollárnál tart, ami nem kevesebb, mint 288 millió forint. Döbbenet... A közösség kinyilvánította, hogy igenis, akarnak ilyen konzolt. Igenis, több ötletet, több szabadságot akarnak játék közben is és igenis, olcsón szeretnének jó játékokat. És igenis, NAGYON akarják!

Mindehhez az OUYA oldaláról hozzájárul majd egy ár/teljesítmény viszonyban elég erős hardver, amely az NVIDIA Tegra 3 chipjére épül, és ami meglepő hasonlóságot mutat az épp most megjelent Google Nexus 7 hardverével.  Emellet például az Unity játékmotor az OUYA "launch partnere" azaz megjelenésekor elérhető lesz- ez a motor pedig nagyon könnyen használható és villámgyorsan terjed a független fejlesztők körében. S ha már ez szóbakerült - valaki egyenesen Indie, azaz független konzolnak nevezte az OUYÁt, ami pedig egy olyan jelenség, amelyre nem volt még példa a videójátékok történelmében. Nem egy független fejlesztés történt már, de általában a gyártás/eladás/finanszírozás problémáiba fuladva örök ígéret maradt mind. Most azonban az OUYA megmutatta, hgoy a közösség akar ilyen konzolt, a közösség pedig megfinanszírozta a dolgot. Ez pedig mindenki számára egy nyertes helyzet. Az indie fejlesztőkről pedig csak annyit, hgoy a legnagyobb indie siker, a Minecraft eladásai átlépték már a 10 millió darabot - rengeteg profi/nagy cég csak irigykedni tud erre, utólérni sosem fogja.

Egyelőre a Sonynak, Microsoftnak és a Nintendonak nem kell rettegnie az OUYA előrenyomulásától - az új konzolt 2013 márciusára ígérik. Amitől viszont tartaniuk kell, hogy a felhasznált eszközök, szoftverek (Android 4.0 operációs rendszer), hardverek bárki számára elérhetőek, így nem lehetetlen, hogy az OUYA egy igazi lavinát indít majd el totálisan átalakítva az asztali konzolok világát és hamarosan hozzá hasonló fejlesztések tucatjai törnek majd be a piacokra és a napplikba, a HDTV-k alá/mellé. A transzformáció nem példa nélküli, hiszen hasonló dolog történt a mobiltelefonokkal - most azonban egy internetre is csatlakozni képes, HD videókat lejátszó játékkonzolról van szó, amely 99 dollárba kerül. Igen, 99 dollárba, ami barátok között is csak 23300 forint. S mindehhez hatalmas szoftverbázissal rendelkezik majd megjelenésekor. S bárki arra használhatja, amire csak akarja - erre még a videójáték konzolok történelmében nem volt példa. gondoljunk csak bele, ha valaki egy C64 emulátort készít rá, akkor máris sok tízezer játék lesz OUYAán játszható....

OUYA

Rengeteg videójátékos érezte életében, hogy a nagy szoftver és hardvergyártók kezében van, hogy helyette hozzák meg a döntéseket úgy, hogy nem izgatja a pénzembereket, mit akar a felhasználó. Sokan érezték azt, hogy bárcsak elkészíthetnék álmaik játékát a sok millió példányban megjelent konzolokra - azonban erre nem volt lehetőség. 2012. július 10-én hét óra alatt egy veterán fejlesztőkből álló brigád (Julie Uhrmann, aki IGN-es, GameFly-os és Vivendis tapasztalatokkal vágott bele,  Ed Fries az első Xbox egyik létrehozója, Yves Behar az One Laptop Per Child designere, Muffi Ghadiali a Kindle egyik tervezője volt) projectje gyökeresen megváltoztatta a videójátékok világát. Ne mondják, hogy nem szóltam időben...

A konzol jelenlegi specifikációi:

Tegra 3: Quadcore ARM CortexA9 + GPU

1 GB LPDDR2 RAM

8 GB flash az alaplapra integrálva

1080p HD HDMI kapcsolat a TV-vel 

WiFi 802.11bgn

Bluetooth LE 4.0

A doboz szabvány csavarokkal könnyen szétszedhető.

Nincs lemezmeghajtója

 

Kontroller

Zsinórnélküli kontroller 2.4Ghz rádiófrekvenciás

Sztenderd irányítás (két analog stick, d-pad, nyolc akciógomb, System gomb)

Touchpad a mobil játékok könnyebb portolása érdekében.

2x AA elem

A kontroller szabvány csavarokkal könnyen szétszedhető.

 

Oprendszer és szoftver

Android 4.0

Saját TV felhasználói felület

Beépített játékbolt — játékok és egyéb felhasználások letöltésére. A konzolhoz jár a játékfejlesztési SDK ingyen.

A készülék rootolható a garancia elvesztése nélkül.

Mire idáig eljutottam a cikkben a finanszírozás már 1382684 dollárnál, azaz 325,8 millió forintnál és több, mint 11000 támogatónál tartott. És hol van még az első nap vége? Nem találok szavakat...

Egy biztos - a játékosok akarják az OUYA-t. A nagy cégek pedig most mélyen elgondolkodhatnak a világ folyásán....

Dragon György
 

0 Tovább

C=64 sorozat: Comic Bakery (Imagine/Konami)

Idén 30 éves a Commodore 64-es háziszámítógép. Ezen alkalomból a Netidők C=64 szakija, DJ Chatman, alias Spányik Balázs hetekkel ezelőtt sorozatot indított. A retrospektív epizódokban régi Commodore játékok hangulatát idézi fel a zene segítségével és legtöbbször kiderül, hogy a régi játékok zenéinek újabb változatai is vannak. Ezúttal a Comic Bakery c. játék zenéjével folytatjuk.

Eredetileg Konami játéktermi gép volt, onnan konvertálták C64-re, ZX Spectrumra és MSX-re.

A pékség ura Joe, a pék, akinek az 5 órakor induló teherautót kell megtöltenie minél több kenyérrel. A kenyér a kemencétől futószalagokon és két másik gépen keresztül becsomagolva automatikusan a teherautóba kerül. Joe-nak, tehát, semmi dolga nem volna, ha nem támadnának a boltra megátalkodott mosómedvék, akik képesek ellopni, megrágni a félkész kenyereket a futószalagról, vagy kikapcsolni valamelyik gépet, és ezzel óriási kalamajkát okozva a pékségben. Úgyhogy Joe-nak meg kell szabadulnia ezektől az állatoktól, ehhez pedig körbe-körbe kell járkálnia a pékségben, és elkapni a mosómedvék grabancát, vagy a távolabb levőkre használhatja a nála lévő kábítópisztolyt is, ami ideiglenesen mozgásképtelenné teszi a mosómedvét.

A játék óriásit bukott, lévén baromi unalmas. Üldözzük a mosómedvéket, közben a kenyerek mennek a teherautóba, a teherautó elmegy 5-kor szétosztja a kenyereket, GOTO 10, LEVEL +1. A grafikáját viszont mindenki dicsérte: a mosómedve és Joe is igényesen kidolgozott és animált sprite-ok képében voltak jelen, míg a gépek és a futószalagok több képernyőt is betöltöttek, ezért a képernyő tetején egy radarképen tekinthettük át, hogy mi zajlik a pékség különböző pontján. Sajnos mindez azonban nem menti meg a játékot.

Az eredeti:  

A TOP10 legjobb C64 sláger közé tartozó zenét Martin Galway szerezte. Egyike a legtöbbet feldolgozott, remixelt számoknak. Galway egészen durva hangszereket és hangeffektusokat szólaltat meg a zenében -- bár a tekintélyes Zzap! 64 című lap annak idején őt is cikizte, hogy ezt a hangzást már megszokták tőle, és ahhoz képest semmi újat nem hoz.

Hoztak viszont újat a feldolgozások, de érdekes módon mindenki a diszkóba képzelte el a kis péket, ahogy szeletel a levegőben a karjaival.

Például ez az Instant Remedytől megszokott Ibiza Dance Club remix:

 

Találunk még a Youtube-on Cosmic Bakeryt is -- űr ducc-ducc változat--, illetve ez egy melankólikusabb ducc-ducc SoundLogictól:

Na, de ami igazán híressé tette a Comic Bakeryt az a Press Play On Tape 2002-es "Larger Than Live" Boyband Remixe, amely természetesen megtalálható a már sokat emlegetett Run/Stop Restore című második lemezükön:

A véletlenek egybeeséséről annyit, hogy ha valaki ügyesen túr a Youtube-on, találhat olyan remixet is, amely az eredeti zenét a Rammstein Du Hast Nicht című számával keveri össze, és a kettő meglepő módon passzol egymáshoz.

DJ Chatman (Spányik Balázs)

0 Tovább

Thing on a Spring: az első Hubbard-sláger

Az évszám: 1985. A kiadó: az angliai Gremlin Graphics. A játék: Thing on a Spring (autentikus magyar fordításban: Bigyó a Rugón). Műfaját tekintve oldal irányban szkrollozós, platform, azaz szaladgálós, ugrálós, gyűjtögetős, ellenséget elkerülős, egyik szobából a másikba jutós, örülős.

Főhősünk, Thing (Bigyó), törzsfejlődését tekintve távoli rokona PomPom Órarugó-gerincű Felpattanó nevű barátjának, csak esetébe a rugótesten a fején kívül még kezeket és lábakat is találunk. Szóval, főhősünk egy játékgyárban próbálja kiszabadítani a jó játékokat, elkerülni a rosszakat, és a végén leszámolni a gyárat terrorizáló gonosz goblinnal. A teljes 17 perces végigjátszás megtekinthető az alábbi Youtube videóban, amiből az is kiderül, hogyan szólal meg játék közben Rob Hubbard első C64-slágere.

A fejlesztés a szokásos módon alakult: a játékot ketten írták, volt egy grafikus, és nagyon kellett volna hozzá egy jó kis zene. Itt érkezett meg Rob Hubbard a C64 világába, ez volt az első játékhoz írt zenéje, amelyről az akkori patinás szaklap, a ZZap!64 szerkesztője azt írta: "Egészen hihetetlen, nem tudom elmagyarázni, hallani kell, szavakkal leírhatatlan".

Az alábbi videóban Linus Akesson próbál megbirkózni a virtuóz futamokkal a saját építésű Chipophonján:

Ez a Chipophone is egy egészen különleges szerkezet; eredetileg egy elektromos orgona volt, míg Linus át nem alakította 8-bites chiptune szintetizátorrá, így a két billentyűzettel, lábpedálokkal és rengeteg kapcsolóval a C64 játékaiban hallott valamennyi hanghatás előállítható, és az összes klasszikus játékzene eljátszható. Érdemes rákeresni a Youtube-on, remek videók vannak fent.

Na, de térjünk vissza a Thing on a Springre, amely, bár szerepel a legtöbb C64 zenei toplistán, érdekes módon mégis kevés feldolgozást találunk. Érdekes kivétel a következő funky butt remix, szerzője PappyPlapPlap:

A szám szerepelt a C64 zenenosztalgiát a 90-es években erősen felpörgető Chris Abbott féle Back In Time albumsorozat első lemezén, de nem találtam elég izgalmasnak, ezért inkább a dánokat vontam kérdőre, nekik bejött-e Hubbard első szerzeménye. Mi az hogy! Ott figyel az első albumukon (Loading Ready Run). Ide kattintva meghallgatható belőle egy részet, de vigyázat: hallgatása során erős ingert érezhetünk azonnali léggitározásra!

Chatman

| Még több lehetőség

0 Tovább

Gamification

A játéktervezés, a játékos gondolkodás játékkörnyezeten kívüli alkalmazását jelenti. Pontosabban az az eljárás a gamification, amikor munkakörnyezetben, munkahelyen, munkafolyamatok környezetének, eljárásainak a megtervezésekor a közösségi, csoportos játékokban már bevált, sikeres, hatékony eljárásokat vezetik be.

Ez az angol kifejezés már nemzetközi használatban van. Magyar környezetben előfordul a gamifikáció vagy gémifikáció kifejezés is, de jobbára a játékosítás kifejezést vagy a körülírásos játékszerű környezet szerkezetet használják. Használhatnánk a kissé erőltetett játékosítás vagy a nehézkes és kicsit pontatlan játékos/játékszerű környezet szerkezet helyett a munkaverseny kifejezést is, ez azonban egyértelműen a korai szocializmus időszakát idézi, ami jelenleg nem szerencsés.

Az angol gamification kifejezés előtagja, a game ismerős a magyar sportnyelvben is, hisz például a teniszben a játékot gyakran nevezzük angolosan game-nek. A végződését magyarra jellemzően az -áció végződéssel helyettesítjük. Némiképpen ellentmond a bevett magyarítási eljárásoknak, hogy előfordul a gamification alak írásos és nem a beszélt nyelvi formájának a magyarítása is, hisz a gamification kiejtése körülbelül így hangzik: [gémifikéjsön], így ehhez közelebb áll a gémifikáció, esetleg a rövidebb gemifikáció alak, mint a gamifikáció, ám az interneten, egy gyors keresés után előfordul a gémifikáció mellett a gamifikáció alak is.

Bódi Zoltán

| Még több lehetőség

0 Tovább

Netidők Blogtársaság

blogavatar

Digitális talkshow írásban is. Itt a Netidők! Ez a Netidők c. rádióműsor (Petőfi Rádió) blogja. Mindaz, ami elhangzik az adásban, meg ami nem.

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek