Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Viselkedés a közösségi hálózatokon - fanboi

Azt az online közösségi szereplőt nevezik fanboinak, aki kritikátlan rajongója egy cégnek, terméknek, márkának. Az igazi fanboiok voltaképpen túlzásba esnek, és a józan értékítélet, vagy tárgyi tudás teljes hiányával rajonganak kedvenc márkájuk iránt, annak a nyilvánvaló hibáit, hiányosságait sem akarják észrevenni. Ugyanolyan túlzó magatartás ez, mint a hater 'gyűlölködő', aki viszont épp az ellenkezője, utálkozik, örökké elégedetlenkedik, a nyilvánvaló jó tulajdonságokat sem veszi észre. Sőt a fanboi és a hater magatartása szükségszerűen össze is kapcsolódik, hiszen a fanboiok a rajongásuk tárgyával ellentétes márkákat, termékeket kritikátlanul becsmérlik, utálkozva nyilatkoznak meg róla, és minden ellentétes véleményen lévőt meg akarnak téríteni.

A fanboi szélsőséges véleményalkotó, a józan mérlegelés hiányzik véleményalkotásából, amelynek a hátterében a szenvedély áll. A fanboi szenvedélyes rajongó, függő, a szenvedély a vonzódásnak az a fajtája, amikor az illető nem képes elszakadni vonzódása tárgyától, gyakran emlegetjük ezt a kifejezést a szenvedélybetegség összetételben, ami jelzi ennek a magatartásnak a pszichiátriai vonatkozásait is.

Jellemzően úgy válik valaki fanboijá, hogy a vonzódása tárgya valamilyen oknál fogva szerethető, tehát alkalmas a rajongás, a függés tárgyává válni, és ugyanakkor talál olyan alternatív megoldást is, amelyet kritikátlanul utálhat. Informatikai termékek, eszközök, alkalmazások, márkák, játékok esetében a függőségszerű rajongást jellemzően a felhasználói élmény, a magas szintű funkcionalitás, a kivitelezés, kidolgozás magas színvonala, illetve ezeknek a tulajdonságoknak a professzionális marketingje okozhatja, amellyel akár azt is el lehet érni, hogy a hibás, rossz megoldások fölött is szemet hunyjon a fanboi, saját negatív tapasztalatai helyett is inkább a pozitív marketingüzeneteknek higgyen. Alapvetően persze az nem kifogásolható, ha valaki rajong egy márkáért, és hű ahhoz, csak az a zavaró, ha kritikátlanul teszi mindezt, és azt, aki nem rajong az általa kedvelt márkáért, meg akarja téríteni vagy becsmérli. Az objektív mérlegelés, a higgadt és megalapozott véleményalkotás hiánya bizony rombolhatja a közösségeket, hisz a „csak jó lehet" tartalmú véleményezés a tájékozatlanokat félrevezetheti, illetve a józan véleményalkotókkal végeláthatatlan vitákat indíthat el. A fanboi fontos tulajdonsága ugyanis a meggyőzhetetlenség.

A fanboi kifejezés írásmódja jellemző, hisz az utótag, a boy 'fiú' utolsó betűjét tudatosan kicserélik -i-re, ami divatszerű, illetve a speciális jelentés jelölésére szolgál. Magyarul csak szószerkezettel tudjuk a fanboi pontos jelentéstartalmát átadni: kritikátlan rajongó, szélsőséges fanatikus, esetleg hívő. A hívő kifejezés alkalmazása ebben az esetben nem a vallásos emberek megsértését célozza, hanem a racionalitás mellőzésére, a hit alapú véleménynyilvánításra utal (hisz a különböző vallásokban Istennel nem találkoznak a mai vallásos emberek, ám mégis hisznek a létezésükben).

Szerintem manapság például az Apple cég termékeit kedvelőkkel kapcsolatban gyakran fölmerül a fanboi magatartás, magyar kontextusban rendszeres az „Apple-hívő" kifejezés. Az Apple termékek műszaki színvonalából, kivitelezéséből, marketingstratégiájából jól megérthető a fanboi magatartás kialakulásának folyamata. Ám hozzáteszem azt is, hogy az igazi Apple-fanboi jellemzően Windows-hater, Android-hater, vagyis Windows-gyűlölő, Android-gyűlölő is egyben. Pedig az igazság mindig a józan mérlegelés, az elfogulatlan véleménynyilvánítás után érhető el.

Bódi Zoltán

| Még több lehetőség

3 Tovább

Viselkedés a közösségi hálózatokon - hater és troll

A kapcsolati hálózatok, a közösségi média, a web 2.0 világának terjedésével egyre többet tudunk meg a felhasználók közösségi szerepléséről viselkedési stratégiáiról. Ezek közül mutatok be most néhányat.

A trollok azok a felhasználók, amelyek bármely online közösségbe képesek behatolni, ám a közösségi élethez nem adnak hozzá semmit, hanem mindent lerombolnak. A trollok a témától, a közösségtől függetlenül csap pusztítani tudnak. A troll kifejezéssel már korábban foglalkoztam, és leírtam többek között, hogy a trollok a skandináv népmesékből származó misztikus óriások, akik a különböző irodalmi feldolgozásokban vad, agresszív hősökként jelennek meg, gyakran szerepelnek sötét, erdei környezetben. A skandináv meseirodalomból a romantikán át vezetett a trollok útja a fantasy irodalomig, és például J. R. R. Tolkien Gyűrűk ura és J. K. Rawling Harry Potter című regényében is szerepelnek. Természetesen a fantasy irodalommal kapcsolatos számítógépes játékokban is megjelentek a trollok. Az internetes szövegkörnyezetben funkcionális, metaforikus jelentésváltozáson ment keresztül a troll kifejezés, és elsőként az 1980-as évek végén, az 1990-es évek elején jelent meg a troll új jelentéstartalommal.

Szintén negatív attitűdű szereplő a közösségi oldalak színterén a gyűlölködő, angolul hater. A hater kifejezés jelentése 'gyűlölködő', 'utálkozó'. Azokat nevezzük haternek, azaz utálkozónak, gyűlölködőnek a virtuális és a valós világban is, akik nem képesek elégedettek lenni, egy bizonyos témával kapcsolatban kizárólag negatív, elutasító véleményt képesek megfogalmazni. És fontos ebben az attitűdben a megalapozatlan, rövidlátó, rendszerezetlen tudáson vagy éppen teljes ismerethiányon alapuló, sztereotip véleménynyilvánítás. Ilyen attitűdű viselkedésformával találkozhatunk a valós életben és a virtuális világban is. Tehát a virtualitás és a realitás között az emberi veselkedés szempontjából is van kapcsolat.

A hater a sztereotip módon elutasító véleményalkotó, nem képes vagy valamilyen körülmény miatt nem akarja objektíven mérlegelni a döntéseinek a körülményeit. Ráadásul ezek a közösségi utálkozók a csoport, a közvélemény tagjait erőteljesen befolyásolni, manipulálni is akarja. Ez egy igen kényelmes magatartás, mert sokkal könnyebben, gyorsabban lehet úgy véleményt alkotni, hogy az érzelmeinkre hallgatunk, és nem mérlegelünk, értékelünk racionálisan. Egy legutóbbi konkrét esetben, 2012 júniáusában, amkir a Microsoft kifejlesztette és piacra dobta az Android felhasználóknak az On-X nevű alkalmazást, hamar nagy tömegek kezdték el szidalmazni a fejlesztőt, és becsmérelni az alkalmazást. Könnyű és belső konfliktusoktól mentes a Microsoftot és az On-X-et tömegesen elutasító véleményformálás, ami abból indul ki, hogy utálunk mindent, ami Microsoft, így az On-X-et is utáljuk. Ezzel nem okoz magának az ilyen gyűlölködő belső feszültséget, hisz nem kell holmi racionális értékeléssel ellentmondásba kerülnie korábbi meggyőződésével.

Egyébként valljuk be, hogy minden ember hozott már haterszerű döntéseket, amikor csípőből, mérlegelés nélkül, unszimpátia alapon utasít el valamit. Ennek ellenére - ésszerű határokon belül - érdemes tudatosan küzdeni a sztereotip véleménynyilvánítás ellen.

Bódi Zoltán

| Még több lehetőség

1 Tovább

Netidők Blogtársaság

blogavatar

Digitális talkshow írásban is. Itt a Netidők! Ez a Netidők c. rádióműsor (Petőfi Rádió) blogja. Mindaz, ami elhangzik az adásban, meg ami nem.

Utolsó kommentek