Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Waze, közösségi autózás!

Pár hónapja szerepelt blogunkban a Svédországban élő régi cimboránk, Matolcsi Ferkó, akiről akkor megírtam, hogy különleges csodabogár, hiszen színész és informatikus egy személyben. Ezúttal egy szépséges nevű szoftverre hívta fel a figyelmemet, amelyet nap mint nap használ és igencsak lelkesedik érte. Megkértem, hogy írjon egy kis ajánlót, hogy olvasóink is megismerkedhessenek a Waze programmal.

Szilágyi Árpád


Waze-essünk együtt, avagy
a Szabó család a forgalomban?

Nosztalgiázva gondolok vissza a 14.4 kb/sec sebességű „Pocket-Modem” korszakra, ami csak picivel volt gyorsabb, mint a fax és horribilis telefonszámlát generáltam vele, mert a RealPlayer 0.000.1 beta verziójával hallgattam a Petőfi Rádiót vagy a Kossuthon a Szabó családot 15 éve. Azt már nem is emlegetem, milyen a floppyn hazahordott rádióadás vagy a BBS hangos levél.

De „ugorgyunk” mint Pósalaky bácsi az időben, amikor már élőben hallgatom mobiltelefonon 2009-ben Uppsalában autózva a Ki nyer ma? adását vagy ne adj Isten a Netidőket netán az Útinform beszól, hogy a sünök kint vannak Kiskunmajsán a posta előtt vagy torlódás van a rakparton. :-)

Egyszer az autóban hallgatott Netidők adásában hangzott el egy számomra szinte értelmetlen mondat pár évvel ezelőtt: „A közösségi oldalaké a jövő.” Aha… engedve a magyar szkepticizmusomnak, arra gondoltam, hogy megint valami lufi, ami hamar kipukkan. De nem!

A Netidők stábjára mondhatnám: „És tudja és tudja és tudja!”

Bejött: a Facebook tarol, kialakulóban a Google+ és a Messenger is feszegeti a közösségi pofonos ládát, mert az ember ha netfüggő is, társas lény.

Tiszta véletlenül bukkantam a Waze (ne vigyorogj, Véz-nek ejtsd) ingyenes alkalmazásra, ami egy zseniális ötletre épül. Röviden közösségi autózásnak mondhatnánk. Egy ingyenesen letölthető okostelefon-alkalmazás, ami Nokián, iPhone-on és Androidon is mükszik. Kell hozzá egy csipet adatforgalom, okos telefon GPS vevővel és egy csepp kütyümánia. Telepítés után ingyenes regisztráció, becenév választás, egy pár „Next” és már navigálhatunk is. Grátisz. :-) Turn bály turn akár magyar hangutasításokkal is. Eddig semmiben nem különbözik egy hagyományos jogtiszta!/méregdrága pénzért frissíthető navigációs programtól. De itt jön a csavar.

 


Aktív részese lehetsz a közösségi közlekedésnek, csoporthoz tartozhatsz (nem vagy egyedül), és valós időben jelentheted a rendőrségi ellenőrzést, torlódást, „útépítést” és megannyi mást, amiről a többi Waze felhasználó a közvetlen környezetedben azonnal értesül. Elvileg ezeket a jelentéseket figyelembe veszi a tervezés közben a program. Ha beállt a (Szilágyi) Árpád-híd környéke, nem visz arra. Természetesen eleve van alternatív útvonal és a Waze azt ígéri, hogy könnyen tanul. Vannak térkép-kedvencek, aranyos, hogy mint friss felhasználó, cumis ikonod van, de pár száz vagy ezer km megtétele után te lehetsz az utak királya! Azt remélem, hogy nem kell ecseteljem, hogy megbökhetjük az ismerősöket, csoporttársakat és 10km/h alatt még nyilvánosan cseveghetünk is (bizonyos sebesség fölött ránk szól, hogy a vezetésre figyelj!) vagy hozzászólhatunk a torlódási jelentéshez, hogy már lazább a dugó mert közösségi vezetésről csicseregnek a twitterek is.

Tizenéves koromban a kéziváltós, pedálos Simpson volt Talma csúcsgépe, minap vettem meg a kilencedik 2 Terrás zsebben merevedő lemezem…, 11 éve kitaláltam a StreetView elvét, de nem írtam belőle diplomadolgozatot, mert lehurrogtak, hogy hülye vagy, a billentyű kesztyűt már meg sem említem vagy az elektromágneses tűzhelyet vagy az intelligens utcalámpa ötletem, ami forgalmat is figyel vagy a hegyekben eltévedt vándor héliumos GPS segélykérő kolbászát…Mi jöhet még? Nincs új a nap alatt - mondják. Pedig van! Rengeteg újdonság van. Minden nap csak vannak, akik komolyan veszik: „Csináljuk meg!”

A Waze megér egy misét. Ki lehet próbálni és mivel Facebook-függőség van, Waze és Netidők-függő lettem. Nekem nagyon bejött, bár nem árt, ha van egy papírtérkép, mert addig okos a telefon, amíg az aksi bírja waze :-).

Matolcsi Ferkó

1 Tovább

Ubuntu a műszerfalon

Az igazi geek kocsijában komplett érintőképernyős szórakoztató központ van, internettel, műholdas navigációval és tolatókamerával. Eddig ezek az extrák a vágyak felső kategóriás listáján szerepeltek. Most viszont itt van a Niavisurfer névre hallgató eszköz, ami tudásában minden földi jóval elhalmoz egy gyári CD lejeátszó áráért.

A Navisurfer II termékcsalád egy Ubuntu Linux operációs rendszer és egy jól felszerelt, gépkocsi műszerfalába építhető érintőképernyős számítógép vadházasságából született. Az ár 300 euró körül mozog, ezt az árat érdemes azonban összevetni a gépkocsi forgalmazók által felszámított extrák felárával. Egy mezei gyári CD lejátszó olyan 60-90 ezer forinttól indul, de a 7"-os egérmozis navigációs berendezésekért a gyártók már 200 ezer forint feletti összeget is elkérnek, melyek tudásban össze sem hasonlíthatók azzal a készülékkel amiről most szó van.

A hardverről

A ketyere szabványos dupla DIN méretű helyre építhető be. Elölről egy érintőképernyő, három gomb és egy USB csatlakozó van. Hátul van még egy-egy hang ki- és bemeneti csatlakozó, 2db USB port, 2db PS2 csatlakozó, 2db AV bemenet (monitor üzemmód), 1db tolatókamera automatikus átkapcsoló, soros port és mikrofon bemenet.

Belül van még a berendezésben 3G HSDPA modem, Bluetooth és GPS vevő a hozzá kapcsolódó antennával. Természetesen a zord körülményekre is fel van készítve a gép, a 250Gb-os merevlemez rázkódás védett keretbe van beépítve és -10 valamint +65 fokos környezeti hőmérsékletet is tolerál. Páratartalomból a sivatagi szárazságtól, a trópusi esőerdők klímájáig szintén jöhet bármi.

A tápellátás is az autós üzemre lett méretezve, hiszen 9-18V közötti tápfeszültség között bármivel beéri, figyelve arra is, hogy az akkumulátort nehogy lemerítse. Ezért a 9V-os akkumulátorfeszültség alatti tartományban egyszerűen kikapcsolja magát. Az indításkori hirtelen feszültségesést viszont felismeri és nem fog újraindulni feleslegesen a gép.

Mi a helyzet szoftverfronton?

Az Ubuntu operációs rendszernek és a nyílt forráskódú programok fejlesztőinek köszönhetően, kánaán van. A GPS vevő nem dísznek került a dobozba. A Navit navigációs program előre telepítve van. Ez a program nagyon sok térképformátumot támogat, többek között a kedvencemet az Openstreetmap nevű közösségi térképet is, de persze egyéb kereskedelmi térképeket is tud használni.

Elveszni már nem fogunk, de a képernyőt másra is használhatjuk. A beépített 3G HSDPA modemmel és megfelelő előfizetéssel a mobil internet is beköltözik a gépkocsiba. Ezzel elérhető, hogy a leveleinket ellenőrizzük, a reggeli dugóban elolvassuk a híreket, vagy bármelyik rádiót hallgassuk az interneten keresztül akkor is ha már a vételi körzeten kívül járunk.

A filmekről és a saját zenei gyűjteményről sem kell lemondani hiszen egy hosszabb úton a médialejátszó a teljes szórakoztatást biztosítja még egy váratlan föld körüli út esetére is. Megfelelő DVB-T tunerrel kiegészítve pedig a földfelszíni tévézés élményét is magunkkal vihetjük az utunkra.

Erre mondják, hogy ennyi pénzért a bolondnak is megéri, így nagy valószínűséggel sok embernek a kívánságlistáján ott lesz a Navisurfer.

0 Tovább

Netidők Blogtársaság

blogavatar

Digitális talkshow írásban is. Itt a Netidők! Ez a Netidők c. rádióműsor (Petőfi Rádió) blogja. Mindaz, ami elhangzik az adásban, meg ami nem.

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek