Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Sportközvetítés okostelefonon a közmédiától

Egyre több képernyő vesz körül bennünket: immár nem csak a tévének a képernyőjére gondolhatunk, hanem a számítógép, a táblagép és az okostelefon kijelzőjére is. A magyar közmédia a foci EB-re készült egy olyan alkalmazással, amivel útközben is követhetők voltak a futball események Androidot és iOS-t futtató készülékeken. A műsorban vendégünk volt Ősi György, az MTVA IT tanácsadója, akivel a jövőbeli fejlesztésekről is beszélt egy keveset. A foci EB után ugyanis jön az olimpia és más sportesemények is.

Ősi György: Tervezünk az olimpiára is egy ilyen alkalmazást, ami az olimpia méretei miatt sokkal összetettebb lesz, mint a foci EB alkalmazás. Nem csak egy közvetítés lesz, hanem két videostream lesz, továbbá a Kossuth rádió közvetítése is elérhető lesz a mobilalkalmazásban. Nem csak Android és iOS alapon, hanem Windows 8-as desktop alkalmazás is készül. Megjelent már ugyebár a Windows 8-nak a nyilvános bétaváltozata és egyre többen töltik le és erre is készülünk egy platformspecifikus alkalmazással. Ez egy új megjelenési forma és szeretnénk innovatívak lenni és erre a piacra is elsőként betörni. 

Híradó.hu: Sikeres az iPhone-ra és az Androidra letölthető foci-Eb app
(Itt meghallgatható a Netidőkben elhangzott beszélgetés Ősi Györggyel.) 

A Híradó.hu foci EB oldala: http://www.hirado.hu/FociEB.aspx

0 Tovább

Végre - Youtube.hu

Hamarosan indul a Youtube.hu aminek a nyitólapjához az exkluzív tartalmakat a TV2 és az MTV fogja majd szolgáltatni. A TV2-t értem az MTV-t nem.

A Kreatív Online cikke megdöbbentő. Nem a cikk, hanem amiről ír.

Azzal kezdem, hogy a hagyományos televízió csatornáknak és a kábeltévé szolgáltatóknak befellegzett. Igen, jól olvastad, végük van. Ezeket is megeszi az internet. Nem azért, mert ez egy ilyen mindenhova beférkőző kisgömböc, hanem azért mert sokkal innovatívabb és gyorsabban reagál a fogyasztói igényekre mint bármi más. Elég megnézni az olyan sikersztorikat, mint a Netflix története, ami pár év alatt az amerikai piacon először megelőzte a HBO-t, majd mára több műsort szolgáltat, mint az összes többi streaming szolgáltató. Ha holnap bejönne a Netflix ide, akkor a kábeltévé szolgáltatók és a hagyományos tévécsatornák igen nagy bajban lennének. Képtelenek lennének felvenni a versenyt a kihívóval.

A kereskedelmi tévék csatája egymással (TV2 és RTL Klub), leginkább a homokozóban pisilőversenyt rendező óvodások versenyére hasonlít. Ezt ugyan az RTL megnyerte, de a győzelme semmit sem ér, hiszen a saját márkájú húzó brand-ek elkoptak. Fábry elment. A dumaszínház elment. A Heti-Hetes átmenetileg költségcsökkentést játszik, nem különben a Barátok közt, ahol a szereplők halnak meg. A TV2 egy ideje már nem számháborúzik hanem inkább új dolgokra koncentrál. Nevezzük ezt stratégia váltásnak, ami véleményem szerint az egyedüli helyes döntés.

Felismerték azt, hogy a televíziózás a technológiai fejlődéssel együtt át fog alakulni. Felértékelődnek a műsorok, mint brand-ek és egy műsorokkal foglalkozó cégnek középtávon a túlélést az jelenti, ha a tartalomelőállításra koncentrál és azt megpróbálja minél több csatornán keresztül eljuttatni a nézőhöz. A hirdetési torta ezzel együtt nem lesz nagyobb, de sokkal diverzifikáltabb lesz a mix. Egyre több jut majd belőle az internetes technológiákat használóknak, míg a rádiók és klasszikus tévék egyre kevesebbet hasítanak majd ki belőle. Az hamis kép. hogy ezeken az új csatornákon való megjelenés lényegesen javítana a gazdasági helyzetén egy-egy csatornának, de a szinten tartáshoz elengedhetetlen lesz. Közben a cégnek át kell strukturálnia működést, ami sokszor fájdalmas átalakítással jár, de szükséges a túlélés érdekében. A TV2 stratégiáját látva felismerte, hogy változtatni és újítani szükséges.

Az MTV-t egyelőre nem értem. Egyrészről látható, hogy a képernyőre egyre több nézőbarát műsort próbál behozni, de nem látszik az a stratégia, amit a TV2 megfogalmazott. Ha a közszolgálat meg akar jelenni tartalom előállítóként ezeken az új csatornákon, akkor nem az MTV-nek kellene ezt megtenni, hanem az MTVA, mint tartalom előállító kellene, hogy a műsorokkal megjelenjen. Vannak jó példák világban erre, a nálunk is sokszor hivatkozott BBC ilyen, de attól itthon fényévekre vagyunk mindenféle szempontból.

Az új technológiákat kihasználó független tartalomelőállítók lesznek még jó helyzetben, ugyanis vannak itthon olyan önálló tartalomgyártó műhelyek, amelyek már most is önálló brand-ként megélnek a piacon. Az egyik ilyen a Totalcar volt, amit annak idején nem értett meg a kereskedelmi televíziózás. Hol bevette a szájába, hol kiköpte, de nem értette, hogy ez egy brand, ami neki nézőt hoz. Egyfajta kegyként tűrték meg a műsort és ebből jó sok konfliktus adódott, amik látványos szakításokhoz vezettek. De említsünk egy olyan példát is ami nem kevésbé népszerű és megáll önálló produkcióként. Ez az On The Spot, amit a Spektrum televízió indított útjára és azóta díjak tömkelegét seperte be. Most a műsor az MTV-n megy rendszeres jelleggel, de ez egy önálló produkció, egy brand, ami jól eladható a hagyományos képernyőn és hasonlóan népszerű internetes tartalomként is.

Végezetül jöjjön a "Nézzetek a táblára!!!". Ha megnézzük, hogy a hazai online helyzetet, akkor elsőre az látszik, hogy a TV2 helyzete az online figyelemért folytatott küzdelemben a negyedik helyre elegendő, míg a rivális RTL Klub jócskán nagyobb online jelenléttel bír. Igaz legnagyobb visszeséseket is ez a csatorna szenvedte el, ami nyilván összefüggésben van az éppen futó műsorokkal és azzal, hogy ezek mennyi online látogatót vonzanak be.

Ebbe a kényelmes helyzetbe fog belépni a Youtube.hu kimondottan a hazai piacra készült tartalommal. A virális hatása nyilván a youtube-nak sokkal nagyobb, mint bármelyik hazai versenytársnak. A közösségi oldalakba történő tartalombeágyazás lehetősége sokkal jobb, ezáltal a tartalmak minél szélesebb rétegek felé történő eljuttatása is egyszerűbbé válik. Magyarország kedvenc online videócsatornája ugyanis a youtube. Ezzel kell majd a lemaradóknak versenyezniük:

0 Tovább

Az új Híradó.hu portál

Néhány héttel ezelőtt írtam e blogban a BBC portálról, ami jó példa arra, hogy hogyan lehet korszerű és átgondolt közszolgálati portált építeni. Meggyőződésem, hogy ez a helyes irány és előbb-utóbb (jobb lenne előbb) ebbe az irányba kell haladnia a magyar közmédia portálnak is.

Most megújult a közmédia központi weboldala, ami ugyebár pár hónapja egy döntés nyomán a Magyar Televízió korábbi nyitó oldala, a hirado.hu lett. Hogy e névválasztásból mi következik, tartalomban és kommunikációban, azt most tegyük félre. Röviden a sok év óta hangoztatott véleményem: első lépésként elfogadható, hogy egy hírportál legyen a „faltörő kos” az első hónapokban, de biztos vagyok benne, hogy ezt a hírportál felfogást érdemes lendületesen kibővíteni (általános portállá, mint az Origo és az Index, vagy a BBC.co.uk) úgy, hogy ne csupán a hírfogyasztó netezők alkossák a célcsoportot, hanem valamennyi magyar netező.

Híradó.hu - a logó és a menü egy része

Itt az alkalom tehát, hogy az első vakuvillanások fényében elkapjak egy pillanatképet és rögzítsem első benyomásaimat. Le kell szögezzem, hogy jómagam is az egységesülő közmédia egyik munkatársa vagyok, ráadásul több múltbeli (közmédiás) internetes fejlesztés révén érintett vagyok a témában és van is némi rálátásom az elmúlt 15 évre úgy, hogy közvetlen közelről láttam bizonyos részeredményeket felmutató fejlesztéseket, de e másfél évtizedet úgy látom, hogy összességében (értsd: a jelentős hatású portál létrehozása szempontjából) jórészt kihagyott lehetőség maradt az online világ a magyar közmédia számára. Azt is jelzem, hogy ez alkalommal nem volt lehetőségem befolyásolni a közmédia portál átalakítását. E helyütt nem lehet elég részletesen végigvenni a portálépítés legfontosabb szempontjait és ez alapján alapos elemzést írni. Tényleg csak egy első benyomás, ami a későbbiekben módosul majd, ahogy a közmédia portálja remélhetőleg továbbfejlődik.

Elsőként érdemes elismerni (hiszen mindenki először a külcsínt nézi meg), hogy a portál a korábbi hirado.hu finoman szólva is eklektikus esztétikájához képest jóval nyugodtabb, letisztultabb és így vonzóbb képet mutat. Szintén fontos, bár nem különösebben érdem, hogy a nyitó oldalon van egy kiemelt anyag (címlapsztori), továbbá a logóra (?) kattintva a portálokon megszokott módon visszajutunk a nyitó oldalra. (Logónak tekintettem legalábbis azt a fura jelet, amire ráírták, hogy BETA, a logó helyén találjuk és az RSS logóra emlékeztet.) A kötelező körös rápillantáshoz tartozik még az is, hogy észleljük a menürendszert, ami e portálon vízszintesen kapott helyet. Rögtön hadd fűzzem hozzá ez utóbbihoz, hogy érdemes egymás mellé tenni a BBC menürendszerét illetve tartalomtérképét („Can’t find? Try A to Z”) valamint a Hirado.hu menüjét (nincs sitemap!) – rögtön látszik majd, mire gondolok… Nem tudom például, hogy ha a Netidőkben hírértékű információ van és mondjuk egy blogposztban megírjuk, akkor melyik menübe kerülhetne? A Netidők se nem kultúra, se nem tudomány, se nem gazdaság – illetve mindegyik kicsit, de csak érintőlegesen… Hopp: van egy HIGHTECH rovat! De sajnos nem kapott helyett a menüben, csak a nyitó oldal alján (ahova a netezők kis százaléka fog csak eljutni) egy dobozban.

A címoldal alapján az is ténynek látszik, hogy egyrészt a tartalom alapján egyértelmű, hogy a közmédia nyitó oldala jelenleg csupán hírportál és nem általános portál, másrészt egyértelmű, hogy a tervezés során valamilyen okból kifolyólag elbillent az arány a tévés felfogás felé.

Kezdjük ez utóbbival: a vízszintes menü rögtön egy VIDEO menüponttal kezdődik, rákattintva egy olyan gyűjtőoldalon találjuk magunkat, ahol az MTV és a Duna TV híranyagait találjuk meg. A közmédia rádiós tartalmai itt nincsenek, de hát miért is lennének a VIDEO alatt? Logikailag akkor kellene legyen egy AUDIO menüpont (vagy inkább: „Hangtár”, ahogy a rádiós weboldalakon évek óta működik), de se AUDIO, se hangtár. Aztán a címlapsztori mellett jobbra láthatjuk kiemelt helyen a LEGFRISSEBB VIDEÓK c. ablakot, ahol ismét a televíziós hírműsorokat látjuk. Ha pedig a nyitó oldal aljára tekintünk, ott még egy TV MŰSOR ajánló részt is találunk. (Rádiós hírműsorok meghallgatása sehol, rádiós műsorrend sehol.) E tévéműsort ajánló doboz felett (tehát nem túl értékes helyen) találunk egy rádiós dobozt, amibe mindössze a Kossuth, a Petőfi és a Bartók Rádió élő adásának linkje fért be.

Nézzünk még két szempontot: a hírportál jelleget támasztja alá az is, hogy az eddig felemlített felületeken kívül lényegében csak híranyagokat találunk, továbbá szintén a hír műfaj dominanciáját jelzi ezen a portálon az is, hogy az egyetlen közösségi szolgáltatást felhasználó tartalmi egységben, a Facebook dobozban a hírek megosztása látható.

Értékelésre e helyütt (értsd: nyilvánosan) nem vállalkozom, a fentiek inkább ténymegállapítások voltak az eddigi tapasztalataim alapján, érdemes átgondolni ezeket a szempontokat és továbbfejleszteni a közmédia portált, ha komolyak a szándékok vele kapcsolatban.

Szilágyi Árpád


0 Tovább

Netidők Blogtársaság

blogavatar

Digitális talkshow írásban is. Itt a Netidők! Ez a Netidők c. rádióműsor (Petőfi Rádió) blogja. Mindaz, ami elhangzik az adásban, meg ami nem.

Utolsó kommentek