Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Újra szexi a tévézés?

Most akkor háború folyik a hagyományos és az internet televíziózás között? - tehetjük fel a kérdést a 18. Media Hungary előadásainak meghallgatása után. Egyesek szerint a Netflix és az HBO között az utóbbi 1-2 évben kibontakozó harc mára háborúvá terebélyesedett, mások szerint inkább azt látni, hogy a két modell egybeér és a szereplők megpróbálják az ideális konstrukciót kikeverni a modellek elemeinek elegyítésével. Végül vannak, akik azt hangoztatják, hogy a hagyományos tévézés erejét továbbra sem kezdte ki érdemben az internet, az emberek a kanapén ülve egyfajta zombiként úgyis azt nézik, amit éppen adnak.

Peter Broderick szerint a hagyományos lineáris és az internetes tévézés közötti harc háborúvá vált. Ez jól látszik abból, hogy az HBO megpróbál Netflix-szé válni (lásd HBO Go, amivel bárhol nézhető a neten is a csatorna műsora - igaz, ehhez még hagyományos előfizetés is kell) - a Netflix pedig HBO-vá (saját tartalom gyártásával, például a House of Cards sorozat bemutatásával Kevin Spacey főszereplésével, amely 13 órában készült el, reklámok, rész eleji emlékeztetők vagy rész végi váratlan fordulatok nélkül. A sorozat részeit egyszerre tette közzé a Netflix, nem egymás után, így akár egyszerre is megnézhetőek).

A televízió megújulása tehát megindult, amiről azonban igazán senki sem beszélt, hogy az olyan pici piacokon, mint a magyar, ahol ráadásul nagy részben szinkronizáltak a külföldi tévés tartalmak, vajon ki fogja elhozni nekünk a streaming alapú internetes tévézést legális formában? Belép-e valamikor a magyar piacra a Netflix? Ki fogja például a jellemzően amerikai sorozatokat magyar piacon jogosítani, szinkronizált formában az interneten legális formában közzétenni? Amíg ez nem valósul meg, addig egyelőre a magyar nézőknek marad a sima tévénézés, a műsorok rögzítése (time shift) vagy a kényelmes, de illegális torrentezés. Mindez ráadásul nem egyedi probléma, minden olyan, magyarhoz hasonló piacon ez a helyzet, ami a tévés világ (fél)perifériáján fordul elő és nem elég nagy vagy izgalmas a nagy szereplők számára, hogy a belépéshez szükséges beruházásokat megtegyék.

Persze van a televíziózáson kívül is mozgóképes élet. Magyarországon havi kb. 3 millió ember néz videót a YouTube-on, évente 8 milliárd alkalommal(!) néznek meg videó tartalmat a magyarok a YouTube-on. Ugyanakkor tudjuk, hogy a YouTube által a napokban elindított fizetős csatornák sem érkeznek meg Magyarországra. Hiába a relatív fejlettség és például az EU tagság, meg kell várnunk, amíg a főbb piacokon lezajlik a televíziózás átalakulása, a nagy szereplők csak utána fognak az ilyen piacokra nyitni, mint a magyar. Addig tehát van ideje a helyi piacon érdekelt szereplőknek felkészülni a várható versenyre, hogy elébe menjenek a televíziózás megújulásának.

A tévézést tekintve jöhetne a változás a mobilok felől is. Ludanyi Arnold érdekes előadásában a mobil tévézésről beszélt. Tézise szerint a mobil szolgáltatók, műsorszórók, televíziós műsorszolgáltatók különböző metszeteiben más-más modellekkel láthatjuk a mobil tévézést vagy videózást. A mind a három szereplőt érintő közös metszetben lett volna a DVB-H (földfelszíni, digitális, mobilos műsorszórás), de mint tudjuk, ez nem váltotta be a hozza fűzött reményeket. 2007-ben 2015-re még 200 millió DVB-H műsornézőt vártak. A várt áttörés azonban elmaradt. De ez nem jelenti azt, hogy a mobilon tévézés, a mobil videózás ne lenne népszerű. A mobil szolgáltatók erősek lehetnek ezen a területen, illetve a műsorszórók is kísérleteznek a műsorok mobil hálózaton való továbbításával (lásd például az Antenna Hungária mobil alkalmazását, amelyet az elmúlt hetekben 80 ezerszer töltöttek le okostelefonokra mindenféle különösebb csinnadratta és kampány nélkül is.) A mobilok felé való nyitás teljesen logikus lépés: egy amerikai kutatás alapján a mobil videózás a harmadik legnépszerűbb okostelefon használati terület. Az emberek mobilon néznek zenei klipeket, filmelőzeteseket, vicces videókat, reklámvideókat, „hogyan csináljuk” videókat, stb. A mobil videózás szemben a hagyományos televíziózással inkább tekinthető közösségi tevékenységnek: a jó tartalmakat rögtön megosztják a neten, de előfordul az is, hogy közösen nézik meg a készüléken barátokkal a videót. Ugyanakkor egyértelműen kiegészítő tevékenység (tehát nem tesz ki napi 3-4 órát, mint a rendes tévézés), de bizonyos rész célcsoportokban egészen erős, a nap végére elég sokan néznek mobilon videót. Mindent összevetve tehát, amíg a mobil broadcasting (műsorszórás) nem igazán működik, a streaming (mobil neten nézhető műsor) vagy a mobil videózás viszont igen. De inkább kiegészítő, mint helyettesítő tevékenység. Nem véletlen, hogy a YouTube a mobilos forgalom 24%-ért felelős globálisan.

Végeredményben, hogy a kiinduló kérdésre válaszolják (újra szexi-e a tévézés) azt kell mondjam, hogy a mozgókép lett újra izgalmas. A médiumokat (nyomtatott sajtó, online sajtó, rádió, tévézés…) elnézve jelenleg a legforradalmibb változások ezen a területen zajlanak, a szemünk előtt újul meg a tévézés előző évtizedekben ismerős modellje, amiből remélhetőleg a tévénézők profitálnak majd a legtöbbet.

Pintér Robesz

1 Tovább

Miért kell nekünk a Netflix-re figyelni?

A Wall Street Journal-tól a New York Times-ig mindenhol írtak arról, hogy a Netflix nevű média vállalat eddig soha nem látott összeget, 100 millió dollárt lenne hajlandó fizetni egy új 26 részes politikai drámai sorozat kizárólagos vetítési jogaiért.

Netflix a tévén Mi a Netflix? A válasz nem is olyan egyszerű. Egy évvel ezelőtt még azt mondtam volna, hogy a legnagyobb amerikai videó kölcsönző cég. Ma inkább azt mondanám, hogy az a cég amelyik újradefiniálja a kábeltelevíziózást és a prémium csatornák üzleti modelljét az internet segítségével, megrángatva minden eddigi nagymacska bajszát. A lekérhető filmes tartalmak vezető szolgáltatójává növi ki magát a cég. A Time Warner és a HBO előfizetőit azzal tudja megnyerni, hogy a hagyományos prémium csatornáktól eltérően, itt a filmeket akkor nézi meg az ember egy átalány összegért, amikor csak akarja. Egy év alatt így több mint 60%-os növekedés után 20 millió előfizetővel a 28 milliós HBO után, a második helyen van a cég. Az előrejelzések alapján úgy tűnik, hogy a növekedési ütem 2011-ben sem akar csökkenni.

A kábeltelevíziós társaságok sem örülnek túlságosan a Netflix műsortovábbítási rendszerének, mert ez a hagyományos kábeltévé előfizetések hosszútávú csökkenését vetíti előre ami odaát már mérhetővé vált. Ebben nagy szerepe van a technológiát könnyen fogyaszthatóvá tévő televízió készülékeknek, melyekbe már be van építve a Netflix szolgáltatás igénybe vételéhez szükséges szoftver. A kábeltévé előfizetést lemondók száma 2011-ben 1.6 millió körüli lesz az előrejelzések szerint, ami ha nem is drámaian nagy szám, de a csökkenés azt mutatja, hogy van miért aggódni.

A hagyományos televíziós csatornák is kaptak konkurenciát. A Netflix 2010-ben olyan csatornákat utasított maga mögé, mint például a CBS. A néző szerkeszti a műsort is a szája íze szerint, amivel a hagyományos csatornák kényelemben nem tudnak versenyezni. Az Amazon is igyekszik felkapaszkodni erre a rohanó vonatra egy nagyon hasonló Instant Video Service névre keresztelt megoldással, viszont ott a kínált választék sem megfelelő még, illetve TV készülékek sincsenek még felkészítve ezeknek a tartalmaknak a könnyű kezelésére.

A Netflix a mostani húzással a saját exkluzív sorozattal pont a HBO-t készül megverni a saját fegyverével, a kábeltévék játszóterén. Ezek mellett olyan ikonikus cégeknek is leckéd ad az internetes tévézésből mint az Amazon, amelyik most indította el az Instant Video Service névre hallgató szolgáltatását. Viszont az a mai napon választékban nem ér fel a Netflix kínálatához.

Nekünk azért érdekes a tengeren túli trendek megfigyelése, mert ez hozzánk kb. 3 éves spéttel jön meg. Pont addigra mire elvileg a televíziózásban még éppen csak átkínlódtuk magunkat a Digitális Átálláson és az új piaci helyzetre megint nem lesz senkinek épkézláb megoldása itthonról.

0 Tovább

Netidők Blogtársaság

blogavatar

Digitális talkshow írásban is. Itt a Netidők! Ez a Netidők c. rádióműsor (Petőfi Rádió) blogja. Mindaz, ami elhangzik az adásban, meg ami nem.

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek